Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Śpiewy pseudochorałowe w XVIII-wiecznych rękopiśmiennych graduałach Zgromadzenia XX. Misjonarzy

Tytuł:
Śpiewy pseudochorałowe w XVIII-wiecznych rękopiśmiennych graduałach Zgromadzenia XX. Misjonarzy
Pseudochorales 18 th century manuscript graduals of the Congregation of the Mission
Autorzy:
Godek, Andrzej Edward
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/545198.pdf
Data publikacji:
2017-06-30
Wydawca:
Instytut Wydawniczy Księży Misjonarzy Redakcja "Nasza Przeszłość"
Tematy:
Śpiewy pseudochorałowe
chorał barokowy
Missa Varsaviensis
Missa Hanaticum
canto fratto
graduały misjonarskie
Pseudochorales singing
baroque chant
graduals of the Congregation of the Mission
Źródło:
Nasza Przeszłość. Studia z dziejów Kościoła i kultury katolickiej w Polsce; 2017, 127; 109-160
0137-3218
2720-0590
Język:
polski
Prawa:
CC BY-SA: Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Śpiewy pseudochorałowe stanowią bardzo różnorodną grupę repertuarową, która nie była dotychczas przedmiotem obszernych badań. Artykuł podejmuje jej problematykę na przykładzie rękopiśmiennych graduałów XX. Misjonarzy. Oprócz wskazania konkordancji i pokrewieństwa repertuarowego, autor analizuje również zagadnienia wielogłosowości, praktyki wykonawczej oraz współczesnej recepcji śpiewów pseudochorałowych. Najważniejszym aspektem tych rozważań jest dwugłosowa Missa Varsaviensis ze stradomskiego Graduale Pro Festis Solemnioribus z 1769 r. oraz jej konkordancje w źródłach OO. Bernardynów

Pseudochorales constitute a diverse repertoire group, which has not yet undergone a thorough research. The present article undertakes this problem as exemplified by the manuscript graduals of the Congregation of the Mission. Apart from pointing to the concordance and repertoire similarities, the author analyses the question of multivocalism, performance practice and contemporary reception of pseudochorale singing. The most important aspect of the article is the double-voice Missa Varsaviensis from the 1769 Pro Festis Solemnioribus in Stradom and its concordance in the sources of the Bernardine Fathers.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies