Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiebiorstwie

Tytuł:
Doskonalenie i samoocena w zarządzaniu jakością w przedsiebiorstwie
Improvement and self-assessment in the quality management of the enterprises
Autorzy:
Szczepańska, Katarzyna
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/525418.pdf
Data publikacji:
2015-05-30
Wydawca:
Uniwersytet Warszawski. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania
Źródło:
Problemy Zarządzania; 2012, 2/2012 (37); 9 - 27
1644-9584
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł przedstawia teoretyczne podstawy samooceny zarządzania jakością w perspektywie szeroko rozumianego doskonalenia. Wybór podejścia do zarządzania jakością determinuje zakres możliwości samooceny poziomu dojrzałości przedsiębiorstwa w jakości. Podstawą odniesienia dla samooceny może być realizacja zasad doskonałości według modelu EFQM. Wyniki przeprowadzonej analizy pokazują, że pod względem wymagań i zasad normatywnych system zarządzania jakością (SZJ) nie jest spójny z zasadami doskonałości EFQM. Dlatego poziom doskonałości normatywnego SZJ oceniany według kryteriów modelu EFQM nie może być najwyższy (dojrzały). Ponadto model samooceny EFQM wskazuje na związki z kompleksowym zarządzaniem jakością (TQM), z którym łączą go zarówno zasady, jak i elementy. Przyjmując założenie, że TQM nie jest integralnym elementem normatywnego SZJ, można powiedzieć, że samoocena TQM ma większe związki z doskonaleniem niż samoocena normatywnego SZJ.

This paper presents the theoretical basis for self-assessment of quality management in the wider perspective of improvement. The choice of approach to quality management determines the range of the self-assessment possibilities of the level of maturity with regards to the company quality. The basis for self-reference can be by implementing the principles of excellence according to the EFQM model. The results of the analysis show that, in terms of requirements and normative principles of quality management system (QMS) is not consistent with the principles of the EFQM excellence. Therefore, the level of perfection of normative QMS evaluated according to criteria of the EFQM model may not be the highest (mature). Moreover, the EFQM self-assessment model shows the relationship of comprehensive quality management (TQM), with which it is connected by means of both the principles and elements. Assuming that TQM is not an integral part of the normative QMS, we can say that the TQM self-assessment is more about the improvement than the self-assessment of the normative self-QMS.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies