Edukacja muzyczna małego dziecka musi uwzględniać problemy charakterystyczne dla tego
okresu rozwojowego. Ważna jest historyczna perspektywa postrzegania dziecka i wynikające stąd
działania wychowawcze. Różnice w ujmowaniu wychowania zaznaczają się w zakresie określania
celu, a także relacji pomiędzy dorosłym a dzieckiem. Najważniejsze środowiska w rozwoju dziecka
to rodzina i szkoła. W tym okresie szczególnie ważną rolę odgrywa nauczyciel, który jest dla
dziecka wzorem osobowym.
W dzisiejszym świecie, nie sprzyjającym kulturze wyższej, konieczne jest jak najwcześniejsze
wprowadzanie dziecka w tę kulturę. Muzyka od dawna była włączana w edukację domową
i szkolną, poczynając od dzieci najmłodszych i elementarnych stopni nauczania. W obecnych czasach
dom i szkoła nie spełniają swoich funkcji w zakresie edukacji muzycznej. Nie ma jej lub jest
niewłaściwie prowadzona, szczególnie w zintegrowanym nauczaniu początkowym. Władze szkolne
nie doceniają znaczenia muzyki nie tylko w rozwoju muzycznym, ale także w rozwoju ogólnym
dziecka. Na to miejsce weszły mass media ze swoją ofertą bardzo niekorzystną dla muzycznego
rozwoju. Ważne jest rozbudzenie już w małych dzieciach potrzeb kulturalnych, które przekształcą
się w wewnętrzną motywację uczestnictwa w kulturze. Ma to kluczowe znaczenia dla pokoleniowego
przekazu wartości wyższych. Problemem wielkiej wagi jest przygotowanie odpowiednio
wykształconych nauczycieli do edukacji muzycznej, których brakuje w sposób dramatyczny.
The music education of a small child must take into account problems characteristic for this
development period. What is important is the historical perspective of child understanding and the
consequent educational actions. Differences in the conceptualization of upbringing are seen in the
area of defining goals and the adult-child relation. The most important environments in a child’s
development are family and school. At this stage, teacher, who is a child’s personal role model, has
a distinctively important role.
Today’s world does not favor high culture. Therefore, it is essential to introduce child into
it as early as it is possible. Music has been included into home and institutional education for years
now, starting from the youngest children at their initial education stages. Nowadays, home and
school do not fulfill their functions in the music education area. It does not take place at all or it is
badly taught, mainly in the field of integrated primary education. School authorities do not value
the importance of music not only in musical development, but generally in terms of the overall
development of children. Music has been replaced by mass media, with their offer having adverse
effect on musical development. It is important to arouse cultural needs in small children so they
could develop their interior motivation to participate in culture in later life. It is crucial for the
transfer of higher values between generations. Poland lacks properly trained and knowledgeable
music education teachers, which is a grave problem.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00