Choć współcześnie w publikacjach coraz częściej podkreśla się znaczenie danych analitycznych
w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem, to jednak w praktyce wskaźniki
marketingowe wciąż wykorzystywane są w ograniczonym zakresie. Celem artykułu jest
omówienie barier i problemów oraz najczęstszych błędów w wykorzystaniu wskaźników
marketingowych w decyzjach zarządczych w obszarze sprzedaży i marketingu na
rynku B2B w Polsce. W artykule wskazanych zostało siedem najczęstszych błędów,
będących barierą skutecznego wykorzystania wskaźników marketingowych w przedsiębiorstwach.
Opisane zostały również podstawowe źródła i przyczyny, z których te
błędy wynikają. Brak wiedzy i doświadczenia, nieumiejętność interpretacji wskaźników
marketingowych oraz ich właściwego wykorzystania w podejmowanych decyzjach, czy
w końcu brak zainteresowania ich wykorzystaniem, w konsekwencji prowadzą do samoograniczania
możliwości rozwoju przedsiębiorstw. Artykuł powstał na podstawie
doświadczeń zawodowych autorki, dodatkowych wywiadów pogłębionych oraz literaturę
poświęconą wskaźnikom marketingowym. Stanowi głos w dyskusji na temat przydatności
twardych danych i wskaźników w zarządzaniu sprzedażą i marketingiem
oraz wskazówkę dla zarządów przedsiębiorstw, na co należy zwrócić uwagę w procesie
doboru, kształcenia i oceny menedżerów sprzedaży i marketingu w kontekście skutecznego
wykorzystania wskaźników marketingowych.
Although in recent publications the matter of marketing metrics is considered to be more
and more important, in fact the measurement and metrics in everyday business do not
obtain adequate attention. The objective of this paper is to present problems, barriers
and the most common mistakes in the usage of marketing metrics in sales and marketing
management decision making process on the Polish B2B market. The article describes
seven of the most common mistakes, which constitute a barrier to effective usage of
marketing metrics. It contains also a brief description of reasons the semis takes are
made so often. Lack of appropriate knowledge and experience, problems with interpretation
and understanding marketing metrics, incapacity to use them in decision making
process and last, but not least, lack of will to use them, lead to limitation of potential
growth opportunities. The article is based on author’s professional experience, additional
interviews and publications about marketing metrics. It is the point of view in discourse
about the value and utility of metrics and measurement in sales and marketing
management. It is also an indication for managers, what should be important considering
recruitment, education and evaluation of sales and marketing managers.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00