Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Innowacyjność obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w Finlandii

Tytuł:
Innowacyjność obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej w Finlandii
The Innovation of the Citizens’ Legislative Initiative in Finland
Autorzy:
Uziębło, Piotr
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/51457628.pdf
Data publikacji:
2024-06-30
Wydawca:
Wydawnictwo Adam Marszałek
Tematy:
Finland
participation
legislative process
legislative initiative
semidirect democracy
Finlandia
partycypacja
demokracja semibezpośrednia
postępowanie ustawodawcze
inicjatywa ustawodawcza
Źródło:
Przegląd Prawa Konstytucyjnego; 2024, 3(79); 21-32
2082-1212
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Finland was relatively late in introducing the institution of the citizens’ legislative initiative into its legal order, only in 2012. However, it can be said that the solutions adopted, both constitutional and statutory, differ to some extent from typical regulations. There are both formulated and unformulated initiatives, and the choice of the form of initiative depends on the initiators. Moreover, the digitisation of the initiative submission process is noteworthy. Particularly noteworthy is the creation of a generator of such initiatives. It has translated into a significant interest of citizens in this form of initiating the legislative process. However, this does not change the fact that the success rate of such initiatives is not particularly high. This concerns both the successful collection of signatures of support and the eventual subsequent acceptance of the citizens’ proposal by the Finnish parliament.

Finlandia dopiero w 2012 r. wprowadziła do swojego porządku prawnego instytucję inicjatywy ustawodawczej obywateli. Można jednak stwierdzić, że przyjęte rozwiązania, zarówno konstytucyjne, jak i ustawowe w pewnej mierze odbiegają od typowych regulacji. Występuje bowiem zarówno inicjatywa sformułowana, jak i niesformułowana, a wybór formy inicjatywy zależy od inicjatorów. Ponadto uwagę zwraca cyfryzacja procesu zgłaszania inicjatywy. Na szczególną uwagę zasługuje stworzenie generatora takich inicjatyw. Przełożyło się na znacząca zainteresowanie obywateli taką formą inicjowania procesy prawodawczego. Nie zmienia to jednak faktu, że współczynnik sukcesu takich inicjatyw nie jest szczególnie wysoki, zarówno jeśli chodzi o skuteczne zebranie podpisów poparcia, jak i ewentualną późniejszą akceptację propozycji przez parlament Finlandii.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies