Tytuł pozycji:
Wzniosła bezprzedmiotowość. Abstrakcja w malarstwie Paula Cézanne’a
- Tytuł:
-
Wzniosła bezprzedmiotowość. Abstrakcja w malarstwie Paula Cézanne’a
Sublimity of Non-objectivity. About Abstraction in Paul Cézanne’s Painting
- Autorzy:
-
Drohomirecki, Andrzej
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/487744.pdf
- Data publikacji:
-
2014
- Wydawca:
-
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
- Źródło:
-
DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu; 2014, 18; 200-212
1733-1528
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
My primary aim in this essay is to understand origins of abstract background
of Cézanne’s painting. Under what conditions does accurate
‘abstract’ representation of the physical world is possible? I show that
Cézanne’s painting is not a simply reduction of reality, but original proposition
of reconstruction of seeing. Using a conception of sublime in Kant’s
point of view; as a distinctive perceptual and psychological phenomenon
I argue that non-objectivity painting, as well as abstract painting, represent
the physical, social and developmental world not less, than primitive
type of representation, which is based on the concept of illusion.
I believe that philosophy and aesthetics has a tradition and a set of
methodological and conceptual tools, which can’t be ignored in understanding
of Cézanne’s painting.