Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Obrazy na wygnaniu? Literackie reinterpretacje dzieł malarskich

Tytuł:
Obrazy na wygnaniu? Literackie reinterpretacje dzieł malarskich
IMAGES IN EXILE? – Literary Reinterpretations of Paintings
Autorzy:
Śnieciński, Marek
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/487669.pdf
Data publikacji:
2015-11-05
Wydawca:
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Tematy:
OBRAZ, DZIEŁO MALARSKIE, LITERATURA, INTERPRETACJA, REINTERPRETACJA, BYT LITERACKI
PICTURE, PAINTING, LITERATURE, INTERPRETATION, REINTERPRETATION, LITERARY EXISTENCE
Źródło:
DYSKURS: Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu; 2015, 20; 140-157
1733-1528
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
IMAGES IN EXILE? – Literary Reinterpretations of Paintings Śnieciński highlighted and analyzed three different strategies of using and reinterpreting images described by prominent contemporary writers. In novels entitled In Praise of the Stepmother and Don Rigobert’s Papers by M.V. Llosa, paintings are considered as catalyst for literary narration. Llosa takes organizes a game with dual nature images; he plays with the relationship between mental images and the media. P. Quignard’s strategy is ‘thinking with images’. His Night Sex is based on quotes from concrete paintings. He combines text with visual narration. The internal dialogue between ‘quoted’ images allows the writer to formulate his questions about sources of imagery. G. Perec’s novel entitled Life: User’s Manual includes images, which are an important element in life-project of one of the characters; they only considered as a form of literary scenario. The scenario for life includes commentary on many phenomena and trends in contemporary art (eg. conceptualism, minimalism, performance art). In all of three strategies, paintings did not lose their identity, although they have been deprived of their roots in materiality. Images gained different potential for action, a new form of existence.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies