Pomimo licznych opracowań poglądów Johna Stuarta Milla warto ponownie pochylić
się nad jego twórczością, ponieważ odnieść ją można do współczesnych interpretacji
rzeczywistości społeczno-politycznej. Opisywane przez niego zagrożenia, które niesie
za sobą liberalna demokracja, nadal są aktualne. Mill podkreślał, że najdonioślejszą
tematyką, której warto poświęcać czas, jest człowiek, dlatego też w artykule
dokonano analizy jego zapatrywań w tej kwestii, proponując nową perspektywę.
Zaprezentowano jego poglądy przez pryzmat teorii alienacji sformułowanej przez
Karola Marksa. Zrekonstruowane zostały zapatrywania Milla na naturę człowieka.
Człowiek jest dla niego istotą racjonalną, ale również emocjonalną. W swym postępowaniu
kieruje się egoizmem, ale nieobce mu są też zachowania altruistyczne.
W tym punkcie widać rewizję założeń klasycznego liberalizmu. Wypływała ona
z jego osobistych doświadczeń. Po określeniu zapatrywań na naturę człowieka Mill
stwierdził, że we współczesnym społeczeństwie człowiek nie żyje zgodnie z naturą
(żyje życiem wyalienowanym), co uniemożliwia mu osiągnięcie szczęścia. W celu
naprawy tej sytuacji przedstawił konkretne zasady, takie jak wolność, równość,
tolerancja i sprawiedliwość, na których należy oprzeć społeczeństwo, by każdy
mógł zachować swą indywidualność i być szczęśliwym. Szczęście zaś jest w jego
przekonaniu osiągalne, dlatego warto do niego dążyć.
In spite of the existence of numerous studies on the doctrine of John Stuart Mill, it is
worthwhile to take a closer look at his works again, as they are relevant to the contemporary
interpretations of the socio-political reality. His account of threats brought
about by liberal democracy still seems up-to-date. According to him, the most significant
issue worth researching on is the human being himself. Therefore this paper contains
an analysis of his views on the subject, the latter being approached from a new perspective.
The author introduces a new method of analysis of Mill’s views in the light
of Carl Marx’s alienation theory. Mill considers people to be not only rational, but also
emotional beings. Their conduct is conditioned by some egoistic drives, even though
they are also capable of behaving in an altruistic manner. At this point, Mill’s revision
of the assumptions of classical liberalism becomes quite apparent, which is the result
of his personal experiences. Having defined his views on the human nature
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00