Trio smyczkowe to gatunek niezwykle popularny w II połowie XVIII wieku, jednak obecnie w dużej mierze zapomniany i pozostający w cieniu kwartetu smyczkowego. Jednym z kompozytorów, którzy tworzyli podwaliny tego gatunku był austriacki paulin, o. Amandus Ivanschiz (1727-1758). Jego rola nie została jednak dostrzeżona przez wcześniejszych badaczy ze względu na nieznajomość biografii autora i wynikające z tego błędne (znacznie późniejsze) datowanie zachowanej twórczości. Celem artykułu jest przedstawienie wkładu Ivanschiza w wykształcenie klasycznego tria smyczkowego, a także prezentacja sześciu niewzmiankowanych w literaturze źródeł ze zbiorów klasztoru benedyktynów w Melk (Austria), wśród których znajdują się dwa nieznane dotychczas utwory o. Amanda.
The genre of the string trio, extremely popular in the second half of the eighteenth century, is now largely forgotten and overshadowed by the string quartet. One of the composers who created the foundations of this genre was the Austrian Pauline monk Fr. Amandus Ivanschiz (1727–1758). However, his role in this field was not noted by researchers due to a lack of knowledge about his life, resulting in a wrong (much later) dating of his works. The aim of this article is to discuss Ivanschiz’s contribution to the development of the classical string trio and to present six sources from the Benedictine monastery in Melk (Austria) which contain, among others, two previously unknown trios by Fr. Amandus.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00