Ze względu na przynależność gatunkową cyklu Małgorzaty Musierowicz
Jeżycjada, sposób kreowania w nim żeńskich bohaterek powinien być jednym
z najważniejszych przedmiotów zainteresowania badacza tych powieści.
Nie ulega wątpliwości, że kobiety w świecie autorki Kwiatu kalafiora dominują
zarówno liczebnie, jak strukturalnie, stanowią jednak stosunkowo monolityczną
grupę, dopasowując się do wzorca, który nie ulega znaczącym modyfikacjom
na przestrzeni lat. Dzięki ciągłości fabularnej czytelnik może śledzić
dorastanie wielu bohaterek; ich przemiany na różnych etapach życia. W okresie
młodzieńczym dzielą się one na (finalnie) poskromione buntowniczki i pokorne
konformistki. Zakończenie tego okresu nieuchronnie oznacza wejście
w związek małżeński i założenie rodziny. Charakterystyczna jest spójność modelu,
w który wpisują się zarówno męscy, jak żeńscy bohaterowie sagi. Symptomatyczna
jest także nieobecność wątków feministycznych w wymiarze innym
niż komiczny bądź epizodyczny.
W artykule analizie poddane zostały powieści od Szóstej klepki (1977) do Ciotki
Zgryzotki (2018), co umożliwiło podejście komparatystyczne i ukazanie sposobu
kreowania kobiecej (dziewczęcej) bohaterki w kontekście przemian społecznych,
historycznych oraz politycznych. Dzięki sięgnięciu do pojęć obecnych we
współczesnym dyskursie społecznym, takich jak feminizm oraz płeć kulturowa,
i przyłożeniu ich do treści Jeżycjady, można otrzymać stosunkowo spójny
obraz wzorca kobiety opisywanej, a zatem i lansowanej przez autorkę. W szerszej
perspektywie może to prowadzić do wyciągnięcia wniosków na temat roli
kobiety w powieściach dla dziewcząt w ogóle.
Due to the genre membership of Małgorzata Musierowicz’s novel series
„Jeżycjada”, the way of creating its heroines should be one of the most important
objects of interest while studying and researching the series. Undoubtedly,
the women in Musierowicz’s world of fiction outnamber the male characters, but
they also dominate in terms of structure; nevertheless, they are a relatively monolithic
group, matching up to the standard, which doesn’t undergo significant modifications
throughout the years. Because of the continuity of fiction, the reader
can observe various stages of adolescence of those heroines and their conversions
during specific stages of life. During the youth stage, they divide into two groups:
the (ultimately) tamed rebels and the humble conformists. The end of this stage inevitably means getting married and having their own family. The cohesion of
the model is very characteristic, in which fit in the heroes, as well as the heroines.
The absence of feminist plots is also very symptomatic, unless they appear as comical
or episodic.
In the article have been analyzed the novels from Szósta klepka (1977) to Ciotka
Zgryzotka (2018), which let apply a comparative approach and show the way
of creating heroine in the context of a social, historical and political alterations.
Ranging the ideas of feminism or gender and applying them to the „Jeżycjada”’s
plot let receive relatively consistent view of the portrayed woman, therefore promoted
by the author. In a wider perspective, it can lead to conclusions on woman’s
role in novels for girls in general.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00