Liczba nałożonych i realizowanych zadań przez współczesne państwo wiąże
się między innymi z rozrostem administracji, wdrożeniem wielu nowych procedur, oczekiwań społeczeństwa na szybką i efektywną reakcję. Tego typu sytuacje wymusiły stworzenie
nowego systemu kontroli sprawowanego nad realizacją zadań państwa, jak też ich rozliczania. Aktualne spojrzenie na bilans działań musi mieć szerszy horyzont z uwzględnieniem
odpowiedzi na pytania dotyczące skuteczności, legalności, terminowości, oszczędności,
adekwatności działań, które zostały podjęte, jak też efektów w stosunku do celów i potrzeb.
Wprowadzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych kontrola zarządcza ma na celu
zapewnienie działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób
zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy przy uwzględnieniu takich elementów jak procedury wewnętrzne, zgodność działalności jednostki z przepisami prawa, a także
opracowanymi i wdrożonymi procedurami wewnętrznymi, wiarygodność przygotowanej
dokumentacji sprawozdawczej, przestrzegania zasad etyki, efektywnej komunikacji oraz zarządzanie ryzykiem, które jest obiektem rozważań w niniejszym artykule.
The number of imposed and implemented tasks by the modern state is associated,
inter alia, with the growth of administration, the implementation of many new procedures,
public expectations for a quick and effective response. Such situations forced the creation of
a new control system, on the one hand, exercised over the implementation of tasks by the
state, and on the other, their settlement. It is important to realize that such a settlement
cannot be limited only to the achieved financial result. The current view on the balance of
activities must have a wider horizon, including answers to questions regarding effectiveness,
legality, timeliness, savings, adequacy of actions that have been taken, as well as effects in relation to the objectives and needs. The traditional meaning of control means comparing the
actual state with the planned state required by law and finding irregularities in relation to the
assumed state. Management control is a broader concept. The main activities are undertaken
to ensure the implementation of objectives and tasks in a lawful, effective, economical and
timely manner, taking into account such elements as internal procedures, compliance of the
entity’s activities with the law, as well as developed and implemented internal procedures,
reliability of prepared reporting documentation, compliance with ethical principles, effective communication and risk management.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00