Czy subsydia ze Wspólnej Polityki Rolnej UE są rentą polityczną? Próba konceptualizacji badań Are the European Union CAPs subsidies a political rent? An attempt at methodology development
Zgodnie z indukowanym modelem rozwoju rolnictwa, istnieją mechanizmy
partycypacji tego sektora w rozwoju gospodarczym i podziale korzyści z niego płynących.
Niemniej, zawodności mechanizmu rynkowego (np. sztywności cen i płac) zakłócają sygnały
rynkowe, tworząc trwałe bariery dla powyższego procesu. Zdaniem autorów, jest
możliwy obiektywny pomiar zjawiska „drenażu renty ekonomicznej” z rolnictwa w wyniku
występowania zjawiska market failure. Zakładając, że rolnictwo i obszary wiejskie
tworzą dobra publiczne (m.in. krajobraz, bioróżnorodność, kulturę wiejską, tradycję, bezpieczną
żywność i bezpieczeństwo żywnościowe), kapitał spekulacyjny ma mniejsza
skłonność do udziału w tym procesie niż gospodarstwa rodzinne. Dlatego też polityka
rolna tworzy określone bariery instytucjonalne i faworyzuje rolników. Powyższe przesłanki
powodują, że subsydia dla rolnictwa w ramach WPR nie mogą być traktowane jak
renty polityczne zgodnie z ich klasyczną definicją. Tylko ich część pozostała po odjęciu
kwot kompensujących zawodności rynku i stanowiących opłatę za dostarczane dobra publiczne
ma znamiona renty. Wyzwaniem badawczym jest pomiar tych wielkości.
According to the “induced innovation model of agricultural development”
there exist mechanisms for this sector’s participation in contributing to economic development,
as well as in sharing its benefits. Nonetheless, inefficiencies of the market that
distort market signals, constitute a barrier of the latter process. Therefore, the so-called
“surplus drainage” from agriculture takes place. The authors claim that it is possible to
objectively measure a “surplus drainage” from agriculture as a result of market failure.
Assuming that rural areas generate public goods (i.e. a landscape, a biodiversity, rural culture
and tradition, unique food quality, food safety, food security) speculative land investors
have lower willingness to contribute to its creation, than family farms. This is why
agrarian policy levies more duties on them (institutional barriers) and favours farmers.
The mentioned premises imply that the CAP’s subsidies should not be perceived as political
rents according to its classical definition. Only a part of subsidies left after subtracting
a value of “surplus drainage” and a compensation of public goods has a hallmark of the
rent. A valuation of these values is an important scientific challenge.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00