Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014 International Relations on the Market of Trolleybus’ Manufacturers in Europe in the Years 2000–2014
Trolejbusy nie są popularnym środkiem transportu miejskiego w Polsce, ale krajowi producencitaboru komunikacyjnego mają duże doświadczenie i znaczące osiągnięcia w produkcji i eksporcie tego typupojazdów. Głównym wytwórcą trolejbusów w Unii Europejskiej stała się w ostatniej dekadzie firma SolarisBus & Coach z Bolechowa, która w latach 2001–2014 wyprodukowała prawie 900 takich pojazdów, w tymtylko niespełna 140 na rynek krajowy. Produkcja trolejbusów marki Solaris była na tyle duża, że znaczącowpłynęła na rynek producentów tego środka transportu w Unii Europejskiej i w Europie. Szczególnie dużeznaczenie miała dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie nadal funkcjonuje wiele systemów transportutrolejbusowego. W artykule zbadano przemiany rynku producentów trolejbusów w Europie, zarównow zakresie lokalizacji, jak i wielkości produkcji, w ostatnich 15 latach. Do wykonania badań niezbędna byłakwerenda wśród producentów trolejbusów w Europie i w innych instytucjach. W jej następstwie zebranodane dotyczące wytwórców trolejbusów w całej Unii Europejskiej, Szwajcarii i w państwach postsocjalistycznychEuropy Wschodniej. Poza przedstawieniem wielkości i lokalizacji produkcji zobrazowano międzynarodowepowiązania eksportowe, ze szczególnym uwzględnieniem trolejbusów polskiej firmy Solaris. Zbadanomodele funkcjonowania producentów na rynku trolejbusowym oraz określono ich wzajemne relacje. Wynikibadań zostały przedstawione w formie opracowań kartograficznych.
Trolleybuses are not a popular mode of public transport in Poland, but national manufacturers of
public transport vehicles have extensive experience and significant achievements in production and export
of this type of vehicles. In the last decade Solaris Bus & Coach from Bolechów became the main producer of
trolleybuses in the European Union. In the years 2001-2014 Solaris produced nearly 900 vehicles, however,
less than 140 of them were intended for the domestic market. Production of the Solaris trolleybuses was so
large that it significantly affected the market of producers of this mode of public transport in the European
Union and Europe in general. It was particularly important for countries of Central and Eastern Europe, in
which many trolleybus transport systems still operate. The article examines the changes of the trolleybus
production market in Europe, both in terms of location and volume of production during over the last 15
years. The query among manufacturers of trolleybuses in Europe and other institutions was necessary to
perform research. As a consequence, the data were collected on trolleybuses manufacturers throughout the
European Union, Switzerland and the former socialist countries of Eastern Europe. In addition to presenting
the size and location of production export connections, with particular emphasis on Polish trolleybuses of
Solaris, were illustrated. The co-operation models of trolleybus producers on the market were examined and
their relationship determined. The results are presented in the form of cartographic studies.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00