Wstęp i cel pracy. Obecnie w Polsce zdecydowana większość
absolwentów fizjoterapii nie może znaleźć pracy w wybranym
zawodzie. Liczni z nich planują zatem podjęcie pracy w innych
krajach UE, nie znając jednak warunków podejmowania tam
zatrudnienia oraz aktualnej sytuacji na tamtejszym rynku pracy. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy temat podejmowania
pracy zawodowej oraz plany zawodowe studentów
II roku studiów II stopnia kierunku fizjoterapia w uczelniach
o różnych profilach kształcenia, tj.: o profilu medycznym (PM),
profilu sportowym (PWF) i innych profilach (PM).
Materiał i metody. 1942 studentów II roku studiów II stopnia,
17 uczelni, 8 PM, 4 PWF, 5 IP. Średni odsetek zwrotu: 53%.
77% kobiety. Średnia wieku 21 lat (SD=10,64; min. 23; max.
50). 736 (45%) badanych podjęło studia w tej samej uczelni,
w której ukończyło studia I stopnia.
Badania były prowadzone w ramach Międzynarodowego
Projektu Badawczego Wpływ cykli kształcenia studentów
fizjoterapii na kształtowanie się ich postaw zawodowych
www.projekt-fizjoterapia.wum.edu.pl). Dobrowolne, anonimowe
badania ankietowe nie wymagały uzyskania zgody
Komisji Biotycznej WUM. Analiza statystyczna: STATISTICA
10.0 (licencja WUM), nieparametryczne testy: Chi-kwadrat,
Kruskalla-Wallisa oraz U Manna-Whitneya, p<0,05.
Wyniki. Większość studentów po ukończeniu studiów II
stopnia chciałoby rozpocząć pracę zawodową w Polsce: 55%
PM, 60% PWF, 59% IP lub rozpocząć pracę zawodową za granicą:
22% PM, 22% PWF, 21% IP; p=NS. Tylko 11% badanych
planuje specjalizację z fizjoterapii lub rozpoczęcie studiów
doktoranckich (p=NS). Ponad 70% badanych zna możliwości
zatrudnienia w zawodzie fizjoterapeuty (p=NS), około 60%
uważa, że w Polsce trudno jest znaleźć pracę w zawodzie fizjoterapeuty
(H=6,409, p<0,012). Ponad połowa ankietowanych
(54%) myślała o podjęciu pracy w innych krajach UE. Ponad
70% (sic!) nie zna warunków podejmowania pracy w innych
krajach, 24% czerpało informacje na ten temat z Internetu,
70% chciałoby otrzymać je w formie szkolenia (48%) i podczas
studiów (46%).
Wnioski. 1. W badanej grupie studentów, profil kształcenia
nie wpływał na poziom wiedzy studentów na temat podejmowania
pracy w zawodzie fizjoterapeuty oraz na ich plany
zawodowe.
2. Programy kształcenia na studiach I i II stopnia kierunku
fizjoterapia, niezależnie od profilu uczelni, powinny zawierać
informacje na temat aktualnej sytuacji na rynku pracy oraz
możliwości i sposobów szukania zatrudnienia w zawodzie na
terenie całej Unii Europejskiej.
3. Należy stworzyć powszechnie dostępny, ujednolicony,
profesjonalny system informacyjny na temat możliwości
podejmowania pracy w zawodzie fizjoterapeuty w krajach UE.
Background and Aim of Study. At present, a vast majority
of Physiotherapy graduates cannot find a job in the selected
profession. Numerous intend to take on employment as a
physiotherapist in other countries of the European Union
without having extensive knowledge on the local conditions of taking on employment and current situation on local
labour market. The aim of the study was to assess the level of
knowledge on taking on employment and occupational plans
of second year Physiotherapy students of a Master’s degree
course of university-level schools of different educational
profiles, i.e.: medical universities (PM), universities of physical
education (PWF), and other schools (IP).
Materials and Methods. The study enrolled 1942 second year
students of a Master’s degree course of 17 university-level
schools (PM: 8, PWF: 4, IP: 5). A mean questionnaire return rate
was: 53%. Women constituted 77% of the total. The mean age
of the study group was 21 years of age (SD=10.64, min.23;
max.50). As many as 736 (45%) of the study participants started
a Master’s degree course at the same university-level school
at which they had graduated from a Bachelor’s degree course.
The study was conducted within the International Research
Project “The formative effect of the course of physiotherapy
studies on the occupational attitudes of students” www.projektfizjoterapia.
wum.edu.pl). The approval of the Ethical Review
Board of Warsaw Medical University was not necessary to
conduct the voluntary and anonymous questionnaire study.
Statistical analysis: STATISTICA 10.0 (licensed to Warsaw
Medical University), non-parametric statistical tests: Chi-square,
Kruskall-Wallis, and Mann-Whitney U, p<0.05.
Results. The majority of students would like to: start a
professional activity in Poland after graduation from a Master’s
degree course: 55% of PM students, 60% of PWF students,
and 59% of IP students; p=NS, start a professional activity
abroad: 22% of PM students, 22% of PWF students, and 21%
of IP students. Only 11% of the study participants intended
to become a specialist in Physiotherapy or commence a PhD
course (p=NS). More than 70% of the study population knew
the employment opportunities in the area of physiotherapy
(p=NS) and approximately 60% of the students believed that it
is difficult to find a job as a physiotherapist in Poland (H=6.409,
0.012). More than half of the study population (54%) thought of
finding employment abroad. More than 70% of the study group
(sic!) did not know the conditions of taking on employment in
other countries, 24% of the students found information on this
issue on the Internet, and 70% of the total would like to learn
about it during a training (48%) or their studies (46%).
Conclusions. 1. Among the study group of students, the
educational profile did not influence the level of knowledge on
taking on employment as a physiotherapist nor occupational
plans. 2. The curricula of Bachelor’s and Master’s degree courses
in Physiotherapy, regardless of the educational profile of a
university-level school, should contain information on the
current situation on labour market as well as information on
employment opportunities for physiotherapists and methods
of employment search in the European Union. 3. A commonly
available, uniform, and professional information system on
employment opportunities in the area of physiotherapy in
the EU should be developed.