Tytuł pozycji:
„Od posłuszeństwa do wolności”. Tradycje antywolnościowe i kultura opresji szkoły
- Tytuł:
-
„Od posłuszeństwa do wolności”. Tradycje antywolnościowe i kultura opresji szkoły
“From Obedience to Freedom”. Anti-liberation Traditions and Oppression School Culture
- Autorzy:
-
Głowacka-Sobiech, Edyta
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/433841.pdf
- Data publikacji:
-
2020-07-02
- Wydawca:
-
Polska Akademia Nauk. Komitet Nauk Pedagogicznych PAN
- Źródło:
-
Rocznik Pedagogiczny; 2019, 42; 73-83
0137-9585
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 PL
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article seeks to show how school relationships have changed over the centuries. The main focus is on recent times, when so-called ‘school coercion’ was introduced, accompanied by military re- form and the debate on violence and obedience among pupils. Yet oppression remained in schools, despite being opposed by the most prominent educators and thinkers of the period. Church institu- tions also supported the anti-freedom movements in schools. It is against this background that the slogan of the “new upbringing” movement is presented, which was to give a sense of freedom and respect for other people.