Goście czy najeźdźcy? Edukacyjne aspekty debaty publicznej na temat przyjęcia uchodźców w Polsce Visitors or Invaders? Educational aspects of public debate on accepting refugees in Poland
Przedmiotem artykułu jest prześledzenie najważniejszych, z punktu widzenia ich społecznego wydźwięku, etapów debaty publicznej na temat przyjmowania w Polsce uchodźców z Syrii i innych krajów ogarniętych wojną. Postawiono następujące pytanie badawcze: jaki jest wpływ toczącej się debaty na kształtowanie postaw dorosłych Polaków wobec Obcych? Etapy dyskursu zestawiono chronologicznie z badaniami sondażowymi CBOS, CBU oraz Instytutu Monitorowania Mediów na temat stosunku Polaków do uchodźców. Z analizy toczącego się dyskursu oraz wyników badań ilościowych wyłania się obraz postępującej radykalizacji postaw. Zjawisko to znajduje wyjaśnienie w świetle spo-łeczno-kulturowych teorii uczenia się dorosłych. Poza tym należy pamiętać, że przedstawiona analiza obejmuje jedynie wyselekcjonowane aspekty rzeczywistości społecznej. Z konieczności wyeliminowano wiele czynników, których omówienie wykraczałoby poza formułę tego artykułu.
The article focuses on analysis of the most important, from the perspective of their social implications, phases of the public debate on accepting in Poland refugees from Syria and other countries at war. The following research question has been addressed in the text: What is the impact of the ongoing debate on shaping the attitudes of adult Poles towards strangers. Successive phases of the discourse have been chronologically compiled with the surveys on Poles’ attitudes towards refugees conducted by the Public Opinion Research Center, Refugees Research Center and Institute of Media Monitoring. From the analysis of the ongoing discourse, together with the results of quantitative studies, emerges the picture of progressing radicalization. Such phenomenon can be explained in terms of socio-cultural theories of adult learning. On the other hand, it should be underlined that the presented analysis merely covers selected aspects of social reality. It was inevitable to eliminate many factors whose analysis would go beyond the formula of this article.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00