Kiedyś zaplanowałam może jeszcze pouczyć się trochę… aspiracje edukacyjne a ich realizacja w narracjach wielodzietnych ubogich kobiet I used to plan to learn a little more… Educational aspirations and their implementation in the narratives of indigent women with many children
artykule podjęto problematykę edukacji i aspiracji edukacyjnych wielodzietnych
ubogich kobiet. Empiryczną podstawę opracowania stanowią cząstkowe wyniki badań jakościowych
zrealizowanych w latach 2013-14 i w 2017 roku w rodzinach wspieranych przez instytucjonalną pomoc
społeczną. Główny nurt analiz koncentruje się wokół zagadnień autoidentyfikacji aspiracyjnych
badanych (w większości słabo wykształconych i funkcjonujących poza rynkiem pracy) oraz tych wypowiedzi,
które dotyczą ich stosunku do edukacji. Zarówno formułowane przez matki autoprezentacje,
jak i pozostałe fragmenty wywiadów pozwalają odpowiedzieć na pytanie, jak postrzegają one własną
sytuację i jak definiują swoje aktualne i potencjalne aktywności edukacyjne – zwłaszcza w kontekście
doświadczanego niedostatku (w tym przypadku istotne jest oddziaływanie wprowadzonego w 2016 r.
programu „Rodzina 500 plus”) oraz własnej wielodzietności i związanych z nią obowiązków.
Wyraźna – zwłaszcza w I etapie badań – obecność wątków edukacyjnych w narracjach badanych
wskazuje, że ten rodzaj aktywności jest deklaratywnie istotny dla części matek. Powrót do badanych
rodzin po kilku latach pozwala poszerzyć i zobiektywizować wnioskowanie oraz oszacować, na ile
zgłaszane przez badane aspiracje edukacyjne są urzeczywistniane (i przekładają się na konkretne
działania), na ile zaś są jedynie wyuczonymi, niemal recytowanymi odpowiedziami, które stanowią
rodzaj ochrony przed spojrzeniem na siebie jak na jednostkę ubogą i niewykształconą, a w konsekwencji
(z)marginalizowaną czy wykluczoną społecznie.
Teoretyczno-metodologiczną podstawę prezentowanych analiz stanowią prace z zakresu socjologii
ubóstwa, socjologicznych teorii tożsamości oraz metodologii teorii ugruntowanej.
The article discusses the issues of education and educational aspirations among indigent
women with many children. Partial results of qualitative research carried out in 2013-14 and in 2017
on families supported by institutional social assistance were used as the empirical basis of this paper.
The analysis mainly focuses on the aspirational self-identification of the respondents (mostly poorly
educated and functioning outside the labour market) and their attitudes towards education. Both
the mothers’ self-presentations and other fragments of their interviews make it possible to determine
how they perceive their own situation and how they define their current and potential educational
activities – especially in the context of deficiencies they experience (here the impact of the “Family 500 plus” programme introduced in 2016 is essential), their large families and family responsibilities.
A clear – especially in the first stage of the research – presence of educational threads in the
narratives of the respondents indicates that this type of activity is declaratively significant for some
mothers. Returning to the surveyed families after a few years allows the author to broaden and objectify
the reasoning and estimate how the respondents’ educational aspirations are realised (and turned
into specific activities), and to what extent they are just learned, almost recited answers which are
to protect the woman from perceiving herself as poor, uneducated and consequently marginalized
or socially excluded.
Studies into the sociology of poverty, sociological theories of identity and grounded theory
methodology are the theoretical and methodological basis of the presented analyses.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00