A crisis of public criticism. The actualization of center-periphery semantics in the European Union Kryzys publicznej krytyki. Urzeczywistnianie semantyki „centrum-peryferie” w Unii Europejskiej
The paper approaches the current condition of the European Union as a crisis of public criticism
from a theoretical perspective. This crisis consists of the clash between current peripheralist
criticisms coming from national governments, opposition parties and quasi-social movements
and often combining with exclusivist demands, and the EU’s insistence on a continuation of its
rationalist and modernist political project. The nature of this European project can be more closely
analyzed if viewed as a political correlate to Jürgen Habermas’ model of rational public political
deliberation. This analysis is then confronted with an alternative view on public criticism as found
in postcolonial theory. In particular, this discussion engages Gayatri Spivak’s critique of peripheralist
representations that deem themselves critical. On the basis of the theoretical juxtaposition
between Habermas and Spivak, this paper distills a regulative idea for public political criticism
that differs from Habermas’ conception of communicative rationality – namely, the regulative idea
of self-criticism. Self-criticism is conceptualized as a way to account for potentially problematic
aspects that may accompany peripheralist criticisms, to understanding them as an expression of
the metropolitan political public dynamic, and thus to assume responsibility for them. For the current
crisis constellation, this would mean rephrasing peripheralist criticisms as part and parcel of
a genuinely European public political dynamic, thus overcoming the chasm created by the reciprocal
consolidation of peripheralist and centralist positions.
W artykule podjęto teoretyczną refleksję nad stanem Unii Europejskiej w kategoriach kryzysu
publicznej krytyki. Kryzys ten polega dzisiaj na zderzeniu krytycznych i połączonych często
z żądaniami eksluzywizmu opinii, pochodzących od rządów narodowych, partii opozycyjnych
i ruchów quasi-społecznych z naciskami na kontynuowanie Unii Europejskiej jako racjonalistycznego
i modernistycznego projektu politycznego. Charakter projektu europejskiego można
rozpoznać bliżej, gdy potraktuje się go jako polityczny korelat sformułowanego przez Jürgena Habermasa modelu racjonalnej i publicznej deliberacji politycznej. Analiza ta jest skonfrontowana
z alternatywnym spojrzeniem na krytykę publiczną, jakie znaleźć można w teorii postkolonialnej.
W szczególności chodzi tu o dokonaną przez Gayatri Spivak krytykę reprezentacji
peryferyjnych, które same siebie uważają za krytyczne. Z teoretycznego zestawienia stanowisk
Habermasa and Spivak autor wyprowadza ideę publicznej krytyki politycznej, która różni się
od Habermasowskiej koncepcji racjonalności komunikacyjnej, a mianowicie regulatywną ideę
samokrytycyzmu. Samokrytycyzm jest tu pojmowany jako sposób, dzięki któremu możliwe
byłoby: unikanie potencjalnie problematycznych aspektów, które mogą towarzyszyć krytyce
peryferyjnej; zrozumienie ich jako wyrazu metropolitalnej dynamiki polityczno-publicznej; i –
w związku z tym – przyjęcie za nie odpowiedzialności. W odniesieniu do aktualnej, kryzysowej
konstelacji oznaczałoby to przeformułowanie peryferyjnych głosów krytycznych jako nieodłącznej
części prawdziwie europejskiej, publicznej dynamiki politycznej, i tym samym, przezwyciężenie
głębokiego podziału, jaki powstaje w rezultacie obustronnej konsolidacji stanowisk
głoszonych przez peryferie i centrum.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00