The paper presents one of the key problems in renewable energy trading. The support system for
RES is operating on financial levels leaving to the RES producers decisions on the energy trade.
However, the flawed legal regulations impose the obligations on Default Electricity Supplier (SzU1)
to buy all RES production from the installations located in the areas of the SzU operation. Such
legal provisions result in the additional burden on the SzU, which main duty is to provide electric
energy to customers who do not want to enter competitive electricity markets. Additionally, over
interpretation of the Energy Law provisions by the Energy Regulatory Authority (URE2), allowing
the RES producers to trade a part of their production on electricity markets leaving the obligation
on SzUs, has led to the speculative trade of renewable energy. Some RES producers sell the electricity
produced in competitive markets during peak demand hours – usually working days from
7 a.m. to 8 p.m. – when the Power Exchange prices are significantly higher than the obligatory
purchase price. When during off peak demand hours electricity prices in the Power Exchange are
lower than the obligatory level, RES producers sell the electric energy to SzUs at the obligatory
price, determined by the URE. Such an abuse of fair trade results in the additional income for
the RES producers being burden on SzUs, which have to transfer such costs to energy endusers.
The simulations, carried out for Poland indicate that the additional costs can count for
about 200 mln zł per year.
Produkcja energii ze źródeł odnawialnych wiąże się z dodatkowymi kosztami, które są pokrywane ze środków uzyskanych przez
wszystkie firmy handlujące energią elektryczną ze sprzedaży tzw. zielonych certyfikatów. Niejasne zapisy w ustawie Prawo energetyczne
oraz ich interpretacja przez prezesa URE powodują, że tzw. sprzedawcy z urzędu ponoszą dodatkowe koszty wynikające nie
tylko z nabywania energii z OZE po cenach ustalonych przez prezesa URE, ale także na skutek rynkowych spekulacji producentów
energii elektrycznej. Sprzedawcy z urzędu, których głównym celem jest sprzedaż energii małym odbiorcom niekorzystającym
z rynku energii elektrycznej, zostali obarczeni dodatkowym kosztem zakupu energii z OZE produkowanej na obszarze ich działania.
Takie rozwiązanie powoduje, że niektóre firmy, jak ENERGA-OBRÓT SA, które pełnią funkcję sprzedawcy z urzędu na
terenie, gdzie ulokowana jest znaczna liczba instalacji OZE, ponoszą dodatkowe koszty, co pogarsza ich pozycję konkurencyjną.
Rynkowe spekulacje producentów OZE polegają na sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym po wysokich cenach
w okresach dużego zapotrzebowania i sprzedaży energii do zobowiązanych sprzedawców z urzędu w okresach, kiedy ceny rynkowe
są niższe od ceny obligatoryjnego zakupu ustalonej przez prezesa URE. Poprzez takie rynkowe spekulacje producenci OZE mogą
osiągać dodatkowe przychody na poziomie 40 zł/MWh – 25% ceny rynkowej. Jednak te dodatkowe przychody producentów OZE
obciążają odbiorców energii i kwota tych obciążeń może sięgać 200–300 mln złotych rocznie.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00