Sustainable Urban Transport and the Level of Road Noise – a Case Study of the City of Bydgoszcz Zrównoważony transport miejski a poziom hałasu drogowego – studium przypadku miasta Bydgoszcz
Road transport in cities is one of the main sources of air and noise pollution,
lowering the attractiveness of areas of sensitivity, influencing the quality of life
and the ability to meet the basic needs of users. The reconstruction of the existing road network and introduction of a new, alternative type of transport can
radically change the acoustic conditions occurring in a city. As a result of this,
an assessment of the noise nuisance of a fragment of the city of Bydgoszcz –
a city located in the northern part of Poland – which had undergone changes
connected with transportation, was carried out in the work. The influence of
a newly-built tram route “Bydgoszcz-Fordon” on the acoustic conditions occurring in its surroundings was assessed. The studies were carried out in two
periods of time (2012 and 2019), corresponding to various spatial states of the
terrain. The results confirm that the introduction of an alternative transport
solution contributed to a decrease in the level of road traffic noise. This occurs
as a result of improved road conditions on modernized road segments, the integration of transportation networks and a decrease in the share of individual
road vehicle transport. It was also confirmed that a well-designed tram route
can influence changes in transportation habits of users and have a positive effect on the attractiveness of residential areas. This is in line with the concept of
sustainable urban transport.
Transport drogowy w mieście jest głównym źródłem zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu, który obniżając atrakcyjność terenów wrażliwości, wpływa
na jakość życia i zaspokajanie podstawowych potrzeb użytkowników systemu transportowego. Przebudowa istniejącego układu drogowego lub wprowadzenie do przestrzeni nowego, alternatywnego rodzaju transportu może
diametralnie zmienić warunki akustyczne panujące w mieście. Z tego względu
w pracy przeprowadzono ocenę uciążliwości akustycznej zmienionego pod
względem komunikacyjnym fragmentu Bydgoszczy – miasta w północnej
części Polski. Zbadano wpływ nowo wybudowanej trasy tramwajowej „Bydgoszcz-Fordon” na warunki akustyczne panujące w jej sąsiedztwie. Badania
przeprowadzono w dwóch okresach (2012 i 2019 rok), odpowiadających różnym stanom przestrzennym terenu. Wyniki potwierdzają, że wprowadzenie
alternatywnego rozwiązania transportowego przyczyniło się do obniżenia poziomu hałasu drogowego. Powyższe jest wynikiem poprawy warunków jezdnych na zmodernizowanych odcinkach dróg, integracji sieci transportowych
oraz zmniejszenia udziału w ruchu indywidualnego transportu samochodowego. Stwierdzono również, iż dobrze zaprojektowany trasa tramwajowa może
się przyczynić do zmiany przyzwyczajeń transportowych użytkowników oraz
wpłynąć korzystnie na atrakcyjność terenów mieszkaniowych, co wpisuje się
w koncepcję zrównoważonego transportu miejskiego.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00