Conditions of the Professionalization of the Surveying Graduate Profi le in Poland Warunki profesjonalizacji kształcenia na wydziałach o profilu geodezyjnym w Polsce
Artykuł dotyczy kwestii profesjonalizacji kształcenia na
kierunkach geodezyjnych w świetle wymagań współczesnej gospodarki.
Egzemplifikację zagadnienia stanowią dane dotyczące profilu absolwentów kilku polskich uczelni. Przedstawiono
w nim strategię rozwoju wydziału i kierunki zmian programów
nauczania w następstwie przemian gospodarczych, rosnących
możliwości uczelni wyższych, zmieniających się oczekiwań studentów
i barier pojawiających się na rynku pracy. W pracy zastosowano
następujące metody badawcze: studiowanie literatury,
analiza wyników przeprowadzonego wcześniej badania ankietowego
oraz studium przypadku. Na potrzeby pracy wykorzystano
także literaturę przedmiotu, strategię rozwoju wydziału,
doświadczenia autorów artykułu w tym aspekcie oraz wyniki
badania absolwentów dotyczącego profesjonalnej ścieżki kształcenia na czterech wydziałach.
Przeprowadzone w pracy badania i analizy pozwalają na
stwierdzenie, że kształcenie na kierunkach geodezyjnych podlega
procesom profesjonalizacji. Polskie uczelnie wyższe kształcące
na kierunkach geodezyjnych dobrze poradziły sobie z procesami
transformacji ustrojowej; dzięki zmianom w ofercie kształcenia
oraz powiązaniu kształcenia z gospodarką kształcą absolwentów
geodezji i kartografi i na najwyższym poziomie europejskim; aktywnie
odpowiadają na zmieniające się oczekiwania studentów,
dostosowując środki kształcenia do deklarowanych potrzeb;
rozwijają kształcenie praktyczne znacznie wychodzące poza klasyczną
geodezję i kartografię; intensywnie rozwijają wewnętrzne
systemy zapewniania jakości kształcenia.
This paper concerns the issue of professional education in
the faculties of the surveying educational profile in view of current
economic requirements, using the example of few faculties
of geodesy in Poland. It presents a strategy of faculty operation
and the direction of changes in teaching curricula as a consequence
of economic transformations, the growing possibilities of
higher education institutions, changing expectations of students
and emerging barriers in the labour market. The following research
methods were applied in this paper: studies of writings,
surveys and case study. The paper also uses the literature of the
subject, strategic documents of the faculty, experience of the authors
of the study in this field and results of a survey concerning
the professional path of four faculties graduates.
The studies and analyses performed in the paper lead to the
conclusion that the teaching of geodetic subjects is in the process
of professionalization. Polish universities offering geodetic courses,
of the following, have coped with political transformations; as
a result of changes in educational offerings and integrating education
goals with economic ones, educate geodesy and cartography
graduates at the highest level in Europe; actively react to
the changing expectations of students by adjusting educational
measures to their declared needs; develop practical education far
beyond classical geodesy and cartography; or, have intensively
developed internal educational quality control systems.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00