Wiadukty nad Autostradą Wolności w węźle Poznań–Krzesiny przed dobudową trzeciego pasa ruchu autostrady Overpasses on the Motorway of Freedom at the intersection Poznań-Krzesiny before building the third traffic lanes
Południowa obwodnica Poznania stanowi fragment autostrady A2 od węzła
Poznań Zachód do węzła Poznań Wschód. Autostradą A2 pomiędzy tymi węzłami
w ciągu doby porusza się ponad 45 tys. pojazdów, a z trasy między Komornikami
a Luboniem korzysta przeszło 60 tys. pojazdów w ciągu doby. Wkrótce, wiosną 2019 r. ma się rozpocząć rozbudowa części południowej
obwodnicy Poznania. Półtora roku potrwa poszerzenie autostrady A2 o trzeci pas ruchu
na najbardziej ruchliwym odcinku. Warto przyjrzeć się przy okazji konstrukcji i stanowi
technicznemu obiektów mostowych nad autostradą, których obecność jest poważnym
problemem przy poszerzaniu autostrady. Przedmiotem zainteresowania autorów są wiadukty
nad autostradą w węźle Krzesiny. Stan techniczny wiaduktów jest odpowiedni na
podstawie wizji lokalnej wykonanej w kwietniu 2018 r. W pracy przywołano parametry
techniczne wiaduktów celem uzasadnienia podanych wskazówek dotyczących projektowania
podobnych obiektów w przyszłości. W szczególności chodzi o większą skrajnię
pod wiaduktami, większą długość i szerokość samych wiaduktów oraz właściwe rozmieszczanie
podpór z myślą o przyszłej, nieuchronnej rozbudowie i remontach.
The south ring of Poznań constitutes a part of the motorway A2 between the intersections
Poznań-West and Poznań-Krzesiny. The motorway A2 is always busy around
Poznań: between these two intersections more than 45 000 vehicles drive throughout
the day and night, and between the intersections Komorniki and Luboń, which is a part
of the previous ones, even more ─ over 60 000 vehicles.
Since November 2017 a speed limit of 120 km/h is in force on the south ring and also
overtaking by lorries is prohibited there. Within a short time, in the spring of 2019 an
upgrade of the south ring of Poznań is to begin. The upgrade will consist in extending
the motorway A2 by the third traffic lanes within a year and half. On this occasion it is
worthy to look at the construction and the current technical state of the bridge structures
over the motorway, whose technical (geometrical) parameters are a source of serious
problems for its upgrading.
The subject of our interest are the overpasses over the motorway at the intersection
Poznań-Krzesiny. After a local inspection in April 2018 we can say that both the overpasses
are in a good technical condition. The aim of our analysis of the technical parameters
of the overpasses is to present some hints about the design of similar structural
objects in the future. In particular, it is about a wider space under overpasses, greater
length and width of the overpasses themselves and better placement of their supports,
accounting for the unavoidable upgrading in the future.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00