Analiza przyczyn nierównomiernego osiadania podpór estakady w ciągu drogi dwujezdniowej Causes analysis of supports subsidance of bridge structure along dual carrigeway road
W obiektach mostowych, budowanych zazwyczaj w trudnych warunkach gruntowowodnych,
prawidłowe i staranne rozpoznanie podłoża jest kluczowym elementem projektowania
fundamentów. Badania podłoża realizowane na etapie przygotowywania
inwestycji drogowej należy traktować jedynie jako badania rozpoznawcze, które powinny
stanowić materiał wyjściowy do wykonania właściwych badań, których miejsca powinny
być ustalone ściśle blisko planowanych podpór. Przy ewentualnych rozbieżnościach
powstałych we wstępnych obliczeniach fundamentów konieczne może się okazać
przeprowadzenie dodatkowych badań uzupełniających. W niniejszym artykule przedstawiono
przykład realizacji estakady zlokalizowanej w ciągu drogi dwujezdniowej, przy
budowie której nieprawidłowe rozpoznanie podłoża doprowadziło do powstania dużych
nierównomiernych osiadań podpór tej konstrukcji, która została wzniesiona jako pierwsza.
W artykule zostaną przedstawione osiadania podpór oraz ich skutki (np. w postaci
uszkodzenia łożysk), które powstały kilka lat po zakończeniu budowy konstrukcji
wzniesionej w pierwszym etapie, jednak podczas wznoszenia konstrukcji pod drugą
jezdnią. Podane zostaną również wskazówki, których przestrzeganie może zabezpieczyć
konstrukcje mostowe budowane dwuetapowo przed osiadaniami podpór podobnymi do
przedstawionych w niniejszym artykule.
In bridge structures, usually built in difficult ground and water conditions, proper
and careful recognition of the ground layout seems to be a key element in the design of
foundations. Substrate tests carried out at the stage of road investment preparation
should only be considered as exploratory research, which should be the starting material
for the appropriate study, the sites of which should be planned strictly in the locations of
the supports. In case of any discrepancies in the preliminary calculations of foundations,
further supplementary geotechnical research may be required. This article presents an
example of a bridge structure located in a dual carriageway, where incorrect ground
recognition resulted in large unequal subsidence of some supports of structure that was
erected first. The article shows the subsidence of the supports and their effects (eg. in the
form of damage to the bearings) that arose several years after the completion of the
structure erected at the first stage, but during construction of the second structure. Finally,
some guidelines will be provided in order to secure other two-stage constructed bridges
against unfavorable subsidence of supports similar to those described in this article.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00