Projektowanie mostów ruchomych, w tym kładek pieszo – rowerowych, wymaga
analizy i rozwiązania wielu złożonych, specyficznych problemów. Dotyczy to m.in.
takich zagadnień jak posadowienie, mechanizm podnoszenia, trwałość obiektu. Ponadto
w celu zapewnienia właściwego mechanizmu uruchamiania kładki konieczna jest
współpraca ze specjalistami z dziedziny mechaniki. Istotnym czynnikiem jest też zapewnienie
trwałości poszczególnych elementów konstrukcji, zwłaszcza elementów
związanych z napędem i ryglowaniem, które zużywają się o wiele szybciej niż inne
elementy „klasycznego” mostu. W referacie przedstawiono szczegółowe dane na temat
trwałości poszczególnych elementów W przypadku przebudowy pojawia się również
często problem istniejących fundamentów, które mogą kolidować z nowym posadowieniem.
Dodatkowe trudności mogą wynikać z dostosowania obiektu do otoczenia, jeśli
obiekt znajduje się na terenach objętych opieką konserwatorską.
W zależności od lokalizacji, uwarunkowań terenowych i możliwości realizacyjnych
stosowane są różne systemy konstrukcyjne. Mosty zwodzone w ogólności mogą być
projektowane jako obracające się wokół osi poziomej, pionowej lub podnoszone.
W artykule zostały opisane jedynie kładki, w których część ruchoma pomostu otwiera
się obracając się wokół osi poziomej.
W celu ilustracji praktycznego wykorzystania omówionych wymagań związanych
z prawidłowym projektowaniem mostów zwodzonych, w referacie przedstawiono trzy
przykłady projektów przebudowy i budowy zwodzonych kładek dla pieszych.
The design of moveable bridges for pedestrians and bikes requires an analysis and
solution of many complex problems. Important factors are geotechnical issues – laying
foundations on weak grounds. It is necessary to fulfill the requirements not only of the
ultimate limit state, but also the serviceability limit state for a moveable bridge to function
correctly. Moreover, to design the piston mechanism it is vital to cooperate with
a mechanical engineer. Another important factor described in the paper is the durability of
particular elements of the whole structure, what influences the durability of the bridge. Moveable bridges can be generally divided into three groups: bascule bridges, swing
bridges and vertical-lift bridges. In the paper the Authors discussed only a bascule type
of bridge, including a detailed description of the lift mechanism.
As an example of the discussed problems, the Authors presented a reconstruction
design process of three footbridges into pedestrian and bike moveable bridges.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00