Studiowanie na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne w procesie przygotowania kadr dla instytucji zajmujących się bezpieczeństwem. Badania poznawcze i porównawcze – wybrane problemy
Studiowanie na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne w procesie przygotowania kadr dla instytucji zajmujących się bezpieczeństwem. Badania poznawcze i porównawcze – wybrane problemy Internal Security Studies in the Process of Preparing Human Resources for the Institutions Responsible for Security. Preliminary and Comparative Studies – Selected Problems
Cel: Celem niniejszych rozważań jest przedstawienie wybranych wyników badań, które miały m.in. pozwolić na udzielenie odpowiedzi na pytania: Kim są
studiujący na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne? Skąd pochodzą? Czym kierują się w wyborze kierunku studiów? Co chcieliby robić po ukończeniu
studiów? Ile czasu przeznaczają na naukę własną?
Projekt i metody: Badania zrealizowano w dwóch etapach. Na przełomie lat 2014/2015 na próbie liczącej 350 studentów z pięciu uczelni przeprowadzono badania rekonesansowe, a w 2017 r. na próbie liczącej 408 respondentów z 4 uczelni – badania porównawcze. Wykorzystano metodę sondażu
diagnostycznego. Materiał badawczy zebrano w kwestionariuszach ankiety, zawierających po 25 pytań, w tym 3 otwarte.
Wyniki badań: Wyniki badań ankietowych poddano analizie statystycznej w programie Statistica 10.0, przy przyjętym poziomie istotności p ≤ 0,5, a następnie dokonano ich analizy i syntezy. Wyniki badań potwierdziły hipotezy badawcze, że studiujący na kierunkach związanych z bezpieczeństwem są
przedstawicielami różnych środowisk społecznych, są zróżnicowani wiekowo i rozpoczynali studia w różnym okresie po zdaniu matury. Znaczna część
studiujących, nie tylko w trybie niestacjonarnym, ale również stacjonarnym łączy studia z pracą zawodową.
Wnioski: Uzyskane w wyniku przeprowadzonych badań wyniki i wyciągnięte z nich wnioski są bardzo wartościowym materiałem – zarówno teoretycznym,
jak i praktycznym. Pozwalają z jednej strony na przygotowanie przez uczelnie zmian w programach, metodach i formach kształcenia oraz przygotować
się do procesu rekrutacji absolwentów szkół średnich. Z badań wynika, że w przeważającej części studiującymi na kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne
są osoby pochodzące z małych miejscowości i zasadniczą przyczyną podejmowania studiów na tych kierunkach jest chęć podjęcia pracy, w pierwszej
kolejności zgodnie z kierunkiem studiów w służbach mundurowych lub w administracji publicznej. Jest również znaczna część studentów, którzy podjęli
studia bez związku z przyszłą pracą. Negatywnym zjawiskiem jest fakt, że ponad 50% studiujących przeznacza na naukę własną mniej niż 2 godziny
dziennie. Stawia to pod znakiem zapytania, nie tylko poziom i wymagania stawiane przed studentami, ale również ich merytoryczne przygotowanie do
podjęcia pracy.
Aim: The purpose of this discussion is to present selected research results which were aimed at obtaining answers to the following questions: Who are
internal security students? Where do they come from? What are they guided by in choosing their field of study? What do they intend to do after graduation? How much time do they spend on self-study? Design and methods: The survey was carried out in two stages. In late 2014/early 2015, a preliminary study was conducted on a sample of 350 students from five universities, and in 2017 a sample of 408 respondents from 4 universities was covered by a comparative study. The research used one
of the quantitative research methods, which is a diagnostic survey. The research material was collected using a questionnaire containing 25 questions,
including 3 open-ended ones.
Results: The results of the survey were analysed and synthesised following statistical analysis using the Statistica 10.0 software with the assumed
significance level of p ≤ 0.5. The study results confirmed the research hypotheses that students in areas related to safety and security come from a variety of social backgrounds, are age-diverse and started their studies at various times after passing their secondary school leaving exams. A significant
number of students, not only of part-time studies but also of full-time studies, combine studies with professional work.
Conclusions: The results obtained in the study and the conclusions drawn from them provide a highly valuable source of both theoretical and practical
information. They enable universities to prepare changes in the programmes, methods and forms of education and to plan the recruitment process of
secondary school graduates. Research shows that the majority of students of internal security come from small towns and the main reason for undertaking
studies in these fields is their intention to find a job that is primarily compatible with their field of study, in uniformed services or in public administration.
There is also a significant proportion of students who have taken up studies with no relation to future work. A negative phenomenon is the fact that over
50% of students spend less than 2 hours a day on self-study. This puts into question not only the level and requirements set for students, but also their
acquired level of expertise needed to pursue a professional career.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00