Foreign trade of Georgian agricultural products and existing potential of export to the European Union market Handel zagraniczny gruzińskimi produktami rolnymi i potencjał ich eksportu na rynek Unii Europejskiej
This paper attempts to describe the high importance of the agricultural sector
and export potential of agricultural products for Georgian economy, while presenting historical
evidence and overview of recent trends. Georgian agriculture is primarily in very
bad situation with small market surpluses and low productivity. According to World Bank
surveys, approximately 83% of Georgia’s rural population is entirely dependent upon their
farms for subsistence and they consume approximately 73% of what they produce and remaining
products which are supposed for export, are facing lots of difficulties for gaining
appropriate success and outcomes. For reaching alternative markets of the United States or
the European Union countries, will be needed structural reforms for strengthening Georgia’s
sustaining growth, attracting investment and improving overall productivity for further
export diversification and sector development. Using statistical data it becomes more
obvious who are the main export partners, which market segments and destinations are
better for rising overall export potential and how export of Georgian agriculture products
is changing over years – decline of agriculture’s contribution to overall trade from 28% in
2000 to 18% in 2012 leaves a clear perspective for further development, improvement and
better contribution to country’s economy.
Niniejszy artykuł jest próbą wskazania znaczenia sektora rolnego i potencjału
eksportowego produktów rolnych dla gospodarki gruzińskiej poprzez zaprezentowanie
wyników historycznych oraz przegląd obecnych trendów. Rolnictwo gruzińskie jest
w bardzo złej sytuacji, wykazuje małe nadwyżki oraz niski poziom produktywności. Jak
wynika z badań Banku Światowego, około 83% populacji na obszarach wiejskich Gruzji
jest zależne od gospodarstw socjalnych i konsumuje około 73% produkcji, a pozostałe
produkty, które mogłyby stać się przedmiotem eksportu, napotykają liczne utrudnienia
uniemożliwiające im sukces i przychody. Dla pozyskania nowych rynków alternatywnych,
takich jak Stany Zjednoczone czy kraje Unii Europejskiej, niezbędne będą reformy strukturalne
zapewniające wzmocnienie w Gruzji zrównoważonego wzrostu, zainteresowania
inwestorów zagranicznych oraz poprawy ogólnej produktywności w sektorze, zmierzającej
do dywersyfikacji eksportu oraz rozwoju sektora. Przy wykorzystaniu danych statystycznych
możliwe jest zidentyfikowanie głównych partnerów eksportowych Gruzji, znaczenie
poszczególnych sektorów i krajów docelowych z punktu widzenia całkowitego potencjału
eksportowego oraz zmiany eksportu gruzińskich produktów rolnych na przestrzeni lat.
Spadek udziału handlu rolnego w handlu ogółem z poziomu 28% w 2000 roku do 18%
w 2012 roku pozostawia jasną perspektywę dalszego rozwoju, poprawy i większego wkładu
do gospodarki krajowej.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00