Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Křesťanský učitel v sekularizované škole České republiky

Tytuł:
Křesťanský učitel v sekularizované škole České republiky
Christian Teachers in Secularized Schools in the Czech Republic
Chrześcijański nauczyciel w zsekularyzowanej szkole w Czechach
Autorzy:
Podzimek, Michal
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/32361729.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Instytut Slawistyki PAN
Tematy:
Christian teacher
ideological neutrality
ecclesiastical orthodoxy
secularization
pluralism
nauczyciel chrześcijański
neutralność ideologiczna
ortodoksja kościelna
sekularyzacja
pluralizm
Źródło:
Slavia Meridionalis; 2020, 20
1233-6173
2392-2400
Język:
czeski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article presents the specific situation of Christian teachers working in schools in North Bohemia. This region underwent forced secularization during the communist period and Christians became a marginal social group. Since the fall of communism, teachers have been bound by the official framework of objective science, ideological neutrality, and pluralism of opinion. The aforementioned values have been incorporated into the curriculum of the educational system in the Czech Republic. On the other hand, Christian teachers are bound in their conscience by requirements of ecclesiastical orthodoxy, which is partly based on pre-modern dogmatic positions.

Artykuł przedstawia specyficzną sytuację chrześcijańskich nauczycieli pracujących w szkołach w północnych Czechach. Region ten podlegał przymusowej sekularyzacji w czasach reżimu komunistycznego, a chrześcijanie stali się marginalną grupą społeczną. Po upadku komunizmu nauczyciele są związani oficjalnymi ramami obiektywnej nauki, ideologicznej neutralności i pluralizmu opinii. Z jednej strony wymienione wyżej wartości są zagwarantowane w systemie edukacji w Czechach. Z drugiej strony chrześcijańscy nauczyciele są związani w swoim sumieniu wymogami kościelnej ortodoksji, która częściowo opiera się na przednowoczesnych zasadach dogmatycznych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies