This article describes the ontological problem of theosis or deification in terms of two dimensions: the relationship between the finite and the infinite, and the relationship between human nature and sin. Both problems are clarified through the thinking of Saint Maximus the Confessor and his distinction between logos and tropos, that is, the constitutive nature of a thing and its existential mode of being. Theosis is presented not as a transformation of the human nature, but a transformation of our mode of being by its healing and elevation by divine grace. Maximus’ theological anthropology explains how the effects of sin should not be situated at the level of human nature but its mode of being. His conceptual distinctions may help to clarify the thought of Luther, at least as it is presented in the Finnish interpretation of Luther.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00