Computer games in the hierarchy of importance of children’ and adolescents’ activities in the ICT world – research report: learners’ and teachers’ opinions
Computer games in the hierarchy of importance of children’ and adolescents’ activities in the ICT world – research report: learners’ and teachers’ opinions Gry komputerowe w hierarchii ważności działań dzieci i młodzieży – raport z badań opinii uczniów i nauczycieli
Artykuł przedstawia fragment badań diagnostyczno-korelacyjnych o charakterze ilościowo-jakościowym, ustalających kompetencje informacyjne uczniów w zakresie wykorzystywania metodi narzędzi ICT. Poszukuje odpowiedzi na pytanie określające częstość korzystania przez dziecii młodzież z ICT (hierarchię ważności działań) w obszarze gier komputerowych. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (ankietę i wywiad) oraz metody statystyczne (test niezależnościchi-kwadrat i współczynnik korelacji Pearsona). Zbadano 2510 uczniów i 1110 nauczycieli. Ustalono, że: 1) wg zagregowanej hierarchii ważności działań podejmowanych w cyberprzestrzeni,grom komputerowym uczniowie nadali małą wagę (miejsce czwarte), a nauczyciele największąwagę (miejsce pierwsze); 2) istnieje związek (korelacja: przeciętna, dodatnia, pozytywna – r 0,49)pomiędzy opinią uczniów a spostrzeżeniami nauczycieli co do częstości korzystania przez dziecii młodzież z instrumentów ICT w celu grania; 3) obliczenia wykazały istotne różnice statystycznepomiędzy częstością korzystania przez dzieci i młodzież z gier komputerowych a płcią i etapemkształcenia uczniów; 4) zauważalne jest podobieństwo między opinią uczniów a nauczycieli, nieznaczne „odseparowanie” świata dzieci i młodzieży („My”) od świata nauczycieli („Oni”).
The article presents a fragment of diagnostic-correlative research of a mixed character, identifying learners’ information literacy in the use of ICT methods and tools. The author aims to answerthe question defining the frequency of using ICT by children and adolescents (hierarchy of importance of activities) in the area of computer games. For this purpose, the method of a diagnosticsurvey (questionnaire and interview) and statistical methods (chi-square test of independenceand Pearson’s correlation coefficient) were used. Together, 2510 learners and 1110 teachers (inPoland) were involved. It was established that: 1) according to the aggregate hierarchy of importance of activities undertaken in cyberspace, the learners attached little weight (fourth place)when the teachers the greatest (first place) to computer games; 2) there is a relationship (correlation: average, positive – r 0,49) between the learners’ and teachers’ opinions as to the frequency of using ICT instruments by children and adolescents in order to play; 3) the calculationsshowed significant statistical differences between the frequency of using ICT by children and adolescents in the area of computer games and their gender and the stage of education; 4) there isa noticeable similarity between the opinions of the learners and the teachers and an insignificant“separation” of the world of children and youth (“Us”) from the world of teachers (“Them”).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00