Możliwości rozwoju kolei metropolitalnej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Upper Silesian-Zagłębie metropolitan railways development opportunities
Pierwsze koncepcje budowy szybkiej kolei na obszarze obecnej
Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii pojawiły się jeszcze w latach 70. XX wieku. Zaprojektowana w kolejnej dekadzie Kolej
Ruchu Regionalnego miała zastąpić mieszkańcom metro. Konsekwencją przemian społeczno-gospodarczych po 1989 roku był regres kolei, wiele linii zamknięto, a na pozostałych znacznie
spadły przewozy pasażerskie. Próbą nowego spojrzenia na kolej
była niedopracowana, zrealizowana jedynie częściowo, koncepcja
szybkiej kolei na trasie Tychy–Katowice–Sosnowiec. Do
pomysłów wzmocnienia roli kolei w systemie transportowym
powrócono wraz z utworzeniem na mocy ustawy Górnośląsko-
-Zagłębiowskiej Metropolii i dostępnością dodatkowych środków
na transport publiczny. Celem artykułu jest ocena możliwości
technicznych oraz szacunek potencjalnych kosztów realizacji projektu kolei metropolitalnej. Szczególną uwagę zwrócono na: uwarunkowania tworzenia kolejowego rozkładu jazdy, ograniczenia infrastrukturalne oraz możliwości zwiększenia przepustowości linii objętych projektem oraz na warunki integracji z komunikacją miejską.
First concepts of the fast railway connection construction in the
area of the current Upper Silesian-Zagłębie Metropolis appeared
in the 1970s. Designed in the next decade Regional Railway was
supposed to replace metro to local residents. A consequence of
socio-economic changes after 1989 was railways regression,
many lines were closed, and on the remaining ones passenger
transport volumes significantly decreased. The attempt to look at
railways at a different perspective by creating a fast connection
& nbsp; Tychy–Katowice–Sosnowiec was underdeveloped and implemented
only partially. The idea to strengthen the role of railway
in the transport system & nbsp;have then returned together with
creating an Upper-Silesian Metropolis and due to the availability
of additional funds for public transport. The purpose of this article
is to assess technical capabilities and estimate the potential costs of a metropolitan railway project. Particular attention was given to: timetable planning conditions, & nbsp; infrastructural limitations and the possibility of increasing lines capacity as well as integration with city transport.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00