Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Podstawy metodyczne komparatywnej analizy efektywności ekonomicznej zakupów taboru kolejowego

Tytuł:
Podstawy metodyczne komparatywnej analizy efektywności ekonomicznej zakupów taboru kolejowego
Methodical basis for comparative analysis of economic efficiency for purchasing rolling stock
Autorzy:
Engelhardt, J.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/249341.pdf
Data publikacji:
2016
Wydawca:
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej
Tematy:
tabor kolejowy
metoda NPV
koszt cyklu życia taboru LCCA
rolling stock
NPV method
life cycle cost analysis
Źródło:
Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne; 2016, 3(110); 23-34
1231-9171
Język:
polski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule omówiono zasady analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych przedsiębiorstw kolejowych, polegających na zakupach nowego taboru kolejowego. Wskazano, że właściwymi metodami tej analizy są metody z grupy metod CBA, przy czym podstawową sub-metodą obliczeniową jest metoda NPV, uzupełniona obliczeniem wewnętrznej stopy zwrotu IRR oraz wskaźnikiem CBR. Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych NPV stosowana do konkretnych obliczeń efektywności zakupów taboru kolejowego zaleca w istocie stosowanie analizy w oparciu o rozpowszechnioną już na całym świecie metodykę kosztu cyklu życia taboru (Life Cycle Cost Analysis). Wszelkie analizy efektywności inwestycyjnej zakupów nowego taboru należy prowadzić wariantowo (co najmniej dwa warianty), dla okresów co najmniej 25 –30 letnich, z uwzględnieniem trzech poziomów obliczeniowych, a mianowicie: z punktu widzenia przewoźnika kolejowego, z punktu widzenia całego systemu kolejowego oraz z punktu widzenia całej gospodarki i społeczeństwa.

The rules of economic efficiency analysis of investment projects in railway companies in the field of rolling stock purchasing have been described in the paper. The proper methods in this area are methods that belong to CBA methods, but it is worth stressing that NPV method is the basic sub-method here and it should be complemented by counting internal return rate IRR and CBR coefficient. The net present value NPV is applied for concrete efficiency counting of rolling stock purchasing and it is recommended due to this method to apply well-known in the world methodology of Life Cycle Cost Analysis. Any analysis of investment efficiency for rolling stock purchase should be carried out in alternative (at least two variants), for periods of at least 25-30 years, taking into account three levels of computing namely: from the point of view of railway operator, from the point of view of the entire of railway transportation system, from the point of view of the whole economy and society.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies