Artykuł przedstawia badania nad postrzeganiem przestrzeni wnętrz architektonicznych z wykorzystaniem technologii eye tracking (badania okulograficzne). W badaniach użyto systemu śledzenia ruchu gałek ocznych w celu pomiaru reakcji wzroku na zróżnicowane bodźce. Celem badania jest określenie cech i elementów wnętrza architektonicznego, które najefektywniej przyciągają wzrok użytkowników przy uwzględnieniu miejsca obserwacji - kadru. Aby osiągnąć cel badawczy, porównano dwa ujęcia tego samego wnętrza holu głównego budynku Wydziału Architektury i Inżynierii Zarządzania Politechniki Poznańskiej. Przedstawione w wynikach badania heat maps (mapy cieplne) zobrazowały skupienie uwagi grupy uczestników w tym samym czasie i pozwoliły na weryfikację wzorców wzrokowych różnych osób. Analiza wyników pokazała, że jasne obszary o wysokim kontraście w obserwowanych przestrzeniach architektonicznych, takie jak dynamiczne, jasne formy, oświetlone tablice informacyjne, podświetlone ekrany LCD, narożniki ścian oraz wybrane konfiguracje architektoniczne, są w stanie przyciągnąć wzrok użytkowników przestrzeni w pierwszej kolejności. To powoduje, że na tych elementach skupiają swoją uwagę i poświęcają im więcej czasu. Narożniki ścian okazały się dominujące w odbiorze wnętrza przez uczestników badania. Istotną determinantą był również kadr - kompozycja symetryczna widoku powodowała silniejsze skupienie uwagi w osi widoku.
The article presents research on the perception of architectural interior spaces using eye tracking technology. The study uses an eye tracking system to measure eye response to diverse stimuli. The aim of the study is to identify the features and elements of architectural interiors that most effectively attract the users' gaze, taking into account the place of observation - the frame. In order to achieve the research goal, two shots of the same interior of the main lobby of the Faculty of Architecture and Management Engineering building of Poznan University of Technology were compared. The heat maps presented in the study results illustrate the focus of attention of a group of participants at the same time and allowed verification of the visual patterns of different people. Analysis of the results showed that bright areas of high contrast in the observed architectural spaces, such as dynamic, bright forms, illuminated signs, backlit LCD screens, wall corners and selected architectural configurations, are able to attract the eyes of space users first. This causes them to focus their attention on these elements and spend more time on them. The light corners of the walls, proved to be dominant in the perception of the interior by the survey participants. Framing was also an important determinant - the symmetrical composition of the view caused a stronger focus of attention in the axis of the view.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00