Aspekty projektowania tunelu drogowego drążonego w technologii TBM w warunkach fliszu karpackiego Design issues of road tunnel made by TBM in the Crapathian flysch condition
W artykule przedstawiono wybrane aspekty projektowania tunelu T-1 o długości 2255 m i średnicy 14,65 m, budowanego w ciągu drogi ekspresowej S-19. Podano charakterystykę techniczną tunelu oraz scharakteryzowano warunki geologiczno-inżynierskie fliszu karpackiego w rejonie tunelu. Kolejno opisano metodę drążenia tunelu za pomocą tarczy mechanicznej. Szczegółowo przedstawiono wybrane aspekty projektowania geotechnicznego i konstrukcyjnego tunelu. Na zakończenie przedstawiono wybrane konstrukcje tymczasowe w rejonie portali: kołyskę startową dla tarczy oraz startową konstrukcję oporową.
The article presents selected aspects of the design of the T-1 tunnel with a length of 2255 m and a diameter of 14.65 m, built along the S-19 expressway. The technical characteristics of the tunnel were given and the geological and engineering conditions of the Carpathian flish in the tunnel area were characterized. In turn, the method of tunnelling with a TBM was described. Selected aspects of the geotechnical and structural design of the tunnel are presented in detail. At the end, selected temporary structures in the area of the portals were presented: a starting cradle for the shield and a starting retaining structure.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00