Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zbrodnia i kara – rozważania wokół „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego

Tytuł:
Zbrodnia i kara – rozważania wokół „Krótkiego filmu o zabijaniu” Krzysztofa Kieślowskiego
Crime and punishment – reflections on a "Short film about killing" of Krzysztof Kieślowski
Autorzy:
Michta, Dariusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2231828.pdf
Data publikacji:
2022-08-19
Wydawca:
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Raciborzu
Tematy:
morderstwo
prawo
sąd
kara śmierci
film
murder
law
court
death penalty
Źródło:
Eunomia – Rozwój Zrównoważony – Sustainable Development; 2022, 1(102); 95-100
1897-2349
2657-5760
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Krótki film o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego opowiada historię młodego człowieka skazanego, za dokonanie brutalnego morderstwa, na karę śmierci. Zarówno morderstwo, jak i wykonanie kary śmierci zostały przedstawione z dużym realizmem. Film jest głosem reżysera przeciwko pozbawianiu życia kogokolwiek, także w ramach zinstytucjonalizowanych mechanizmów. Dzieło, powstałe w końcu lat osiemdziesiątych, w momencie wyraźnego rozkładu totalitarnego systemu komunistycznego, spotkało się z uznaniem zachodnich krytyków filmowych. W artykule omówiono fabułę filmu, scharakteryzowano bohaterów, zaprezentowano informacje o karze śmierci w kodeksach karnych z okresu międzywojennego oraz Polski Ludowej, karze śmierci w Polsce przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, a także poglądy na karę główną w judeochrześcijańskim kręgu kulturowym.

A Short Film About Killing of Krzysztof Kieślowski tells the story of a young man sentenced to death for brutal murder. Both the murder and the execution of the death penalty are presented with great realism. The film is the director's voice against killing anyone, also within institutionalized mechanisms. The work, created at the end of the 1980s, at a time of a clear disintegration of the totalitarian communist system, was appreciated by Western cinematography. The article discusses the plot of the film, characterizes the characters, also presents information about the death penalty in penal codes from the interwar period and People's Poland, death penalty in Poland at the turn of the 1980s and 1990s, as well as views on the main punishment in the Judeo-Christian culture.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies