The subject matter o this article is one of the most important sociological works - Emile Durkheim's 'Suicide'. In foreword, the thesis about significant influence of Durkheim's personal experience on the character of this book is proposed. In the first part, the biographical trait of neurasthenia included in 'Suicide' is explored. Subsequently, a scientific context in which the considered work once appeared is outlined, leading to critical assessment of certain among its theoretical achievements. Further, the underestimated parts of 'Suicide' are indicated, in which the postulated Durkheimian theory of culture is embedded. In the conclusion the discussion on the meanings of terms 'classic' and 'classical' is touched upon and a need to redefine them is signalized.
W artykule podejmuję debatę nad jednym z najważniejszych tekstów kanonicznych socjologii – Samobójstwem Émile’a Durkheima. Po wyeksponowaniu elementów autobiograficznych obecnych w tej pracy i porównaniu ich z biografią Durkheima omawiam jej kontekst kulturowy, społeczny i naukowy. Następnie rozważam ukryte w Samobójstwie elementy durkheimowskiej teorii kultury. W podsumowaniu poruszam problem znaczenia określeń „klasyk” i „klasyczny”.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00