Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Specific case of interference between a helicopter and surroundings: hovering flight over a well-shaped object

Tytuł:
Specific case of interference between a helicopter and surroundings: hovering flight over a well-shaped object
Szczególny przypadek interferencji śmigłowiec - otoczenie: zawis nad obiektem w kształcie "studni"
Autorzy:
Łusiak, T.
Dziubiński, A.
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/213037.pdf
Data publikacji:
2007
Wydawca:
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa
Tematy:
interferencja
zawis nad obiektem w kształcie "studni"
interference
hovering flight over a well-shaped ground object
Źródło:
Prace Instytutu Lotnictwa; 2007, 4(191); 43-50
0509-6669
2300-5408
Język:
angielski
Prawa:
Wszystkie prawa zastrzeżone. Swoboda użytkownika ograniczona do ustawowego zakresu dozwolonego użytku
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
During the exploitation of a helicopter in a urban terrain, there is always a probability, that a helicopter must hover over a group of buildings forming a well, for example over the city squares. Such situation can be caused by a rescue (or fire or police) action on that place. The forces generated by the main rotor can change dramatically, as an effect of aerodynamical interference between the flow induced by the rotor and well shaped object. Such object has to have some specific geometrical proportions, i.e. ratio between rotor and mean „well" diameters or vertical distance between a rotor and edge of the „well". Lack of lift can be a real threat, not allowing to continue a hovering flight. In an presented article such problem has been described, using one of the specific cases in a numerical simulation and a wind tunnel test.

Podczas użytkowania śmigłowców w terenie zurbanizowanym, może zaistnieć przypadek zawisu nad zabudową w kształcie "studni" jaki tworzą najczęściej budynki okalające dziedzińce miejskiej aglomeracji. Sytuacja taka może wynikać z prowadzonej akcji ratowniczej, policyjnej czy przeciwpożarowej. W wyniku interferencji aerodynamicznej między strumieniem indukowanym przez wirnik nośny a tego rodzaju obiektem, przy pewnych proporcjach geometrycznych układu takich jak stosunek średnicy wirnika nośnego do średnicy "studni", wyskości śmigłowca nad studnią i położenia względem jej krawędzi mogą wystąpić istotne zmiany sił na wirniku śmigłowca utrudniające a nawet uniemożliwiające wykonanie zawisu. W artykule zasygnalizowano ten problem badając jeden z charakterystycznych przypadków zarówno na drodze obliczeniowej jak i w badaniach w tunelu aerodynamicznym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies