Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Observation inflation and interrogative suggestibility: Different but related memory errors

Tytuł:
Observation inflation and interrogative suggestibility: Different but related memory errors
Autorzy:
Kękuś, Magdalena
Dziubańska, Regina
Komęza, Iga
Dudek, Iwona
Chylińska, Klaudia
Szpitalak, Malwina
Polczyk, Romuald
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2121895.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Polska Akademia Nauk. Czytelnia Czasopism PAN
Tematy:
observation inflation
interrogative suggestibility
memory
feedback
Źródło:
Polish Psychological Bulletin; 2020, 51, 3; 219-225
0079-2993
Język:
angielski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 3.0 Unported
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The observation inflation effect consists in the fact that observing an action being performed can create false memories that this action has actually been performed by the observer. The present study examined the relationship between this effect and interrogative suggestibility. A procedure based on the Gudjonsson Suggestibility Scale was used to assess two kinds of suggestibility: the tendency to yield to suggestive questions (Yield) and the tendency to change answers after feedback (Shift). The participants first watched a film depicting a woman performing simple activities and performed various activities themselves during the film. In order to determine whether the observation inflation effect occurred, the participants performed a source-monitoring test. The observation inflation effect was replicated. Observation inflation correlated positively with Yield but not with Shift. This pattern of results can be explained by the fact these two indicators are different aspects of interrogative suggestibility. Shift is more related to social influence, while Yield is more cognitive in its nature.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies