Czytelnikowi Leibniza łatwo pomyśleć, że w systemie monadologii przedmioty
materialne są złożone ze składników duchowych. Zamiast ryzykować taki
paradoks, wolę przyjąć, że ontologia Leibniza jest nowożytną wersją ontologii
stoickiej. Proponuję następujący zestaw stoickich odpowiedników monadologii
Leibniza: monada = tò poioũn (element czynny), ciało = tò páschon (element
bierny), ucieleśniona monada = sō̃ma phýsei hēnōménon (ciało stanowiące
jedność z natury), czas i przestrzeń = lektà kat’ epínoian (konstrukty umysłowe),
harmonia przedustawna = prónoia (opatrzność), monada dominująca
= tò hēgemonikón (kierownicza część duszy, tj. umysł), monady plemników
(animalcula) = lógoi spermatikoí (czynniki rozwoju nasienia). Płaszczyznę
porównania wyznaczają dwie koncepcje: (1) materii jako wielkości ciągłej
(synechés, łac. continuum) oraz (2) duszy jako siły działającej zawsze w ciele,
a będącej jego życiowym „napięciem” (tónos). Trzeba pamiętać, że dla Stoi
dusza jest zasadniczo materialna (subtelny duch cielesny, pneũma), podczas
gdy dla Leibniza niematerialna (arystotelesowska „forma”, entelécheia), lecz
być może jest to różnica bardziej werbalna niż rzeczowa. Podobnie jak niegdyś
stoicy, Leibniz musiał bronić swego systemu przed zarzutem nadmiernego
determinizmu, który w starożytności wyrażały dwa sofistyczne argumenty:
(1) „argument przemożny” Diodora Kronosa (ho kyrieúōn lógos, wszystko
dzieje się z konieczności) oraz (2) „wymówka próżniaka” (ho argòs lógos,
skoro istnieje przeznaczenie, nie ma sensu się trudzić). Gra toczy się o ludzką
wolność (tò eph’ hēmĩn), pojmowaną jako wybór (proaíresis) najlepszej
z dostępnych możliwości. Na tak rozumianej wolności indywidualnej opiera
się stoicka i chrześcijańska, a zasadniczo jeszcze platońska, etyka cnoty (troski
o duszę).
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00