Leszek Kołakowski w Głównych nurtach marksizmu zwraca szczególną uwagę
na asymilację heglizmu przez Karola Marksa, podkreślając, że Marks postawił
Hegla „z głowy na nogi”. Marks podjął się trudnego zadania – na inny sposób,
w przeciwieństwie zarówno do Kanta, jak i Hegla, próbował doprowadzić historię
do stanu pełnej jedności człowieka. Miała to być sytuacja, gdy zniesiona
zostanie przypadkowość ludzkiej egzystencji. Zniesienie sił urzeczowionych
to nic innego u Marksa, jak poddanie istoty człowieka jego własnej wolności.
Człowiek nie miał być zdany na siły wyobcowane, których był twórcą, nie
miał podlegać anonimowej sile społeczeństwa. Nie mógł też przeciwstawiać
się społeczeństwu jako właściciel jego uprzedmiotowionej pracy. Na miejsce
eksterioryzacji świadomości przychodzi eksterioryzacja naturalnych sił ludzkich
w pracy, a byt absolutny człowieka realizuje się całkowicie w bycie faktycznym.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00