Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Szkolnictwo elementarne dekanatu olkuskiego w świetle Rapportów z popisów przeprowadzonych w latach 1821-1824

Tytuł:
Szkolnictwo elementarne dekanatu olkuskiego w świetle Rapportów z popisów przeprowadzonych w latach 1821-1824
Elementary education of the Olkusz Deanery in the light of Rapporty z popisów (Reports from exams) carried out between 1821-1824
Autorzy:
Trąba, Mariusz
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2089507.pdf
Data publikacji:
2020
Wydawca:
Uniwersytet Jagielloński. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Tematy:
history of Polish education 1795-1918
elementary education
Olkusz deanery
historia oświaty polskiej 1795-1918
szkolnictwo elementarne
dekanat Olkuski
Źródło:
Kwartalnik Historii Nauki i Techniki; 2020, 65, 2; 49--73
0023-589X
2657-4020
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
According to the provisions of the Government Commission of Religious Denominations and Public Enlightenment of 1817, local authorities in the Kingdom of Poland (both clergy and laity) were obliged to organise, twice a year, exams in their elementary schools. Extant reports from these exams are an important source of information - especially in relations to specific villages and schools - on the functioning of these schools and the changes observed in elementary education in the Kingdom of Poland. This article is an analysis of the contents of the reports from exams that took place in ten elementary schools operating in the parishes of the Olkusz deanery in the years 1821-1824. The reports are kept in the archives of the Metropolitan Curia in Krakow. The information contained in the exam reports allows us to conclude that education in the Olkusz deanery struggled with many difficulties such as lack of school premises, and the reluctant attitude of the local community who opposed the idea of schools as such and was unwilling to finance them or send their children there. There is an interesting issue of assessing the work of teachers and the benefits of learning for the students in those schools. The exams show that even the good work of teachers did not guarantee the progress in students’ skills and abilities, and lack thereof was probably a result of their irregular attendance at school.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies