Adam Mickiewicz's epic poem Pan Tadeusz, published in Paris in 1834, can be seen as an
expression of a romantic culture of remembrance which emerged in Poland and Lithuania in the
aftermath of a traumatic political event, the January Uprising of 1830–1831. This article discusses
the poet's transformation of the devices and generic model of heroic epic for the double purpose of
expressing a notion of historical time which holds out an open future for both the individual and
the national community, and of promoting the acceptance of a complicated past through the
resolution of its conflicts. Both in Poland and in Lithuania, Pan Tadeusz was regarded as
a monumental tribute to the culture of the Polish-Lithuanian Commonwealth and a major influence
on the modern national literatures in Lithuanian, Belarusian and Yiddish, sprouting on the territory
of the former Grand Duchy of Lithuania.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00