Występowanie dolegliwości ze strony narządu ruchu u policjantów pełniących służbę na motocyklach Incidence of musculoskeletal disorders in police officers riding motorcycles while on duty
WstępJazda na motocyklu wiąże się z ryzykiem wystąpienia dolegliwości ze strony układu ruchu, które mogą być spowodowane
m.in. długotrwałym utrzymywaniem niekorzystnej pozycji ciała, wibracjami lub koniecznością noszenia kasku ochronnego. Jedną
z grup zawodowych użytkujących motocykle podczas służby są policjanci ruchu drogowego. Niewiele badań zostało poświęconych
dolegliwościom związanym z jazdą na motocyklu, zwłaszcza dotyczącym policjantów pełniących służbę na tych pojazdach. Głównym
celem niniejszej pracy było zbadanie, czy wśród funkcjonariuszy polskiej Policji pełniących służbę na motocyklach występują,
w czasie jazdy lub po jej zakończeniu, dolegliwości ze strony układu ruchu. Sprawdzono czynniki, jakie mogą wpływać na występowanie,
oraz charakterystykę tych dolegliwości.Materiał i metodyW badaniu posłużono się złożoną z 42 pytań ankietą przygotowaną
przez autorów badania. Po uzyskaniu zgody Komendanta Głównego Policji 485 ankiet wysłano do wybranych komend. Do analizy
statystycznej zaakceptowano 377 ankiet.WynikiU 57,37% badanych funkcjonariuszy stwierdzono występowanie związanych
z jazdą na motocyklu dolegliwości ze strony układu ruchu, które najczęściej pojawiały się po dłuższym czasie od rozpoczęcia jazdy
(53,46%) i zwykle ustępowały w ciągu kilku godzin od jej zakończenia (60,65%). Najczęściej występowały w okolicy odcinka lędźwiowo-
krzyżowego (76,17%) i szyjnego kręgosłupa (50,93%). Największe ich nasilenie dotyczyło kręgosłupa lędźwiowo-krzyżowego
(5,86%) oraz stawów kolanowych (5,11%). Stwierdzono także związek między występowaniem dolegliwości a liczbą lat służby na
motocyklu (p = 0,014), średnim dystansem pokonywanym w ciągu miesiąca (p = 0,036) oraz przebytymi wypadkami motocyklowymi
(p = 0,001) lub innymi (p = 0,002).WnioskiFunkcjonariusze polskiej Policji pełniący służbę na motocyklach odczuwają związane
z nią dolegliwości ze strony narządu ruchu. Czynnikami wpływającymi na ich występowanie są doświadczenie w prowadzeniu
motocykla, średnia odległość pokonywana w ciągu miesiąca oraz przebyte wypadki.
BackgroundRiding a motorcycle involves a risk of suffering from ailments of the musculoskeletal system. These can be caused,
i.a., by long-term persistence of a unfavorable body position, vibrations or the necessity of wearing a protective helmet. One of the
occupational groups that use motorcycles are road traffic police officers. There are few literature reports of ailments related to riding
a motorcycle, especially as regards police officers using these vehicles while on duty. The key objective of this research was to investigate
the occurrence of locomotor system disorders during a motorcycle ride or after it, among Polish police officers who actively ride
motorcycles. Factors which can affect the occurrence and characteristics of those disorders were also verified.Material and MethodsA survey including 42 questions was used in the research. After obtaining the consent from the Police Commander-in-Chief,
485 questionnaires were distributed to selected Provincial Police Headquarters, 377 of which were eventually approved for statistical
analysis.ResultsIn 57.37% of the investigated police officers who regularly rode motorcycles while on duty, ailments of the locomotor
system were reported, which most often appeared after a long ride (53.46%), and usually disappeared within a few hours after
its end (60.65%). The ailments were found to mostly occur in the lumbosacral (76.17%) and cervical spine (50.93%); however, the
highest intensity was observed in the lumbosacral spine (5.86%) and knee joints (5.11%). Also, there was a direct connection between
pain and years of service on a motorcycle (p = 0.014), the average monthly distance (p = 0.036), and past motorcycle accidents
(p = 0.001), or other accidents (p = 0.002).ConclusionsThe Polish police officers experience locomotor system disorders related
to riding a motorcycle while on duty. The factors affecting their occurrence include experience in riding a motorcycle, the monthly
distance covered, and accidents.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00