Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Antropo-logika komplementarnej nierozłączności problematyki „dasein człowieka” z problematyką „autoprzekazu Boga”

Tytuł:
Antropo-logika komplementarnej nierozłączności problematyki „dasein człowieka” z problematyką „autoprzekazu Boga”
Anthropologic of Complementary Inseparableness of „Human Dasein” with Problems of „Gods Auto-transference”
Autorzy:
Cuda, Jerzy
Powiązania:
https://bibliotekanauki.pl/articles/2040453.pdf
Data publikacji:
2015
Wydawca:
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
Tematy:
analiza „Dasein człowieka”: bezgraniczna otwartość pytań
„autoprzekaz Boga”: antropologiczna niezbędność
„Dasein człowieka”–„autoprzekaz Boga”: nierozłączna komplementarność
eklezjologika antropogenezy
egzystencjalne ryzyko współczesnej globalizacji
analysis of human Dasein: boundless openness of questions
God's auto-transference: anthropological necessity
human Dasein – God's auto-transference: inseparable complementarity
ecclesiologic of anthropogenesis
existential risk of contemporary globalisation
Źródło:
Roczniki Teologiczne; 2015, 62, 9; 41-53
2353-7272
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tworzące treść artykułu zagadnienia spotykają się w inspirowanej myślą Heideggera hermeneutycznej interpretacji komplementarności problematyki „Dasein człowieka” z problematyką „Autoprzekazu Boga”. Zainteresowanie tą komplementarnością jest, w istocie rzeczy, zainteresowaniem możliwością poznania i realizacji tożsamości człowieka. Rozumowania artykułu dzielą się na dwie zasadnicze części: Wprowadzenie i Rozwinięcie. Pierwsza część zapowiada syntetycznie problematykę antropo-logicznej nierozłączności relacji „Dasein człowieka”–„Autoprzekaz Boga”. Druga część rozwija aspektowo interpretację historycznego procesu tej relacji: Dasein–Sein; Dasein–Nihilizm; objawione Autoprzekazem wyjaśnienie tożsamości człowieka itd. Istotą historycznej genezy tożsamości człowieka jest chrystologiczne jednoczenie ludzi „na obraz” trynitarnej Wspólnoty Miłości. Stwórczo-zbawczy proces antropogenezy jest więc procesem eklezjogenezy, co powinna mieć na uwadze definicja współczesnej globalizacji.

The issues of the article bring together, inspired by Heidegger's hermeneutical interpretation of complementarity, problematic aspects of human Dasein with issues of God's auto-transference. Interest in this complementarity is at its core an interest in the possibility of cognition and realisation of human identity. The article's analysis is divided into two fundamental parts: introduction and development. The first part introduces in a synthetic way problems of anthropological inseparableness of the relation “Dasein of human–God's auto-transference”. The second part develops an interpretation of the historical process of that relation (Dasein–Sein; Dasein–Nihilism) revealed through the auto-transference explanation of human identity. The essence of the historical genesis of human identity is Christological unification of people according to the pattern of the Trinitarian Community of Love. In that light, the creative-salvative process of anthropogenesis can be identified with a process of ecclesiogenesis. This should be acknowledged in the definition of contemporary globalisation.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies