Artykuł stanowi analizę porównawczą i interpretację dwóch tekstów poetyckich: wiersza Przegięcie autorstwa Piotra Sommera, pochodzącego z tomu Dni i noce (2009), oraz utworu Mirona Białoszewskiego z 1961 roku, rozpoczynającego się od słów „kochać taka sztuka”. W obu z nich kluczową rolę odgrywa metafora cykania-tykania, przywołująca antyczny metaliteracki topos poety-cykady, ale i problematyzująca fakt ciągłego pomiaru czasu w nowoczesności. Odwołując się do używanego przez Wolfganga Ernsta pojęcia chronopoetyki oraz do postsekularnej analizy sestyny zaproponowanej przez Giorgia Agambena, autor artykułu stawia pytanie o związek mechanicznego odmierzania czasu i temporalnej struktury współczesnego wiersza wolnego. Porównanie chronopoetyk obu analizowanych tekstów koncentruje się na funkcji zabiegów rytmicznych, powtórzeń i, licznych zwłaszcza u Białoszewskiego, chwytów udziwnienia. Próba opisu ich specyficznych czasowości zreinterpretować pozwala obecne w treści tropy egzystencji: bezsenności u Sommera i ciemnej nocy ducha Jana od Krzyża u Białoszewskiego.
The paper is a comparative analysis and interpretation of two poetic texts: the poem Przegięcie
by Piotr Sommer, from the volume Dni i noce (2009), and Miron Białoszewski’s poem from 1961,
starting with the words kochać taka sztuka. In both of them, the key role is played by the metaphor
of chirping-ticking, evoking the ancient metaliterary topos of the poet-cicada, but also problematizing
the fact of the continuous measurement of time in modernity. Referring to the notion of
chronopoetics used by Wolfgang Ernst and to the post-secular analysis of the sestina proposed
by Giorgio Agamben, the paper raises a question about the relationship between the mechanical
measurement of time and the temporal structure of modern free verse. The comparison of the
chronopoetics in both analyzed texts focuses on the function of rhythmic devices, repetitions
and, especially in Białoszewski, effects of defamiliarization. An attempt to describe their specific
temporalities allows us to reinterpret the traces of existence present in the content: insomnia in
Sommer and John of the Cross’ dark night of the soul in Białoszewski.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00