Przewozy w strefie podmiejskiej Krakowa były i są ważne
dla mieszkańców Krakowa i strefy podmiejskiej. Od 2007 roku kompetencje
organizatora publicznego transportu zbiorowego na tym obszarze
na mocy porozumień międzygminnych wykonuje jednostka miejska
(ZIKiT). Pozwala to lepiej integrować komunikację w strefie miejskiej
i podmiejskiej, a jednocześnie gminy są współodpowiedzialne finansowo
za wielkość i planowanie oferty przewozowej. W artykule przedstawiono
organizację obsługi komunikacyjnej w strefie podmiejskiej i liczbę
linii obsługujących każdą z gmin. Scharakteryzowano ofertę przewozową
przedstawiając przystanki początkowe linii aglomeracyjnych, liczbę
uruchamianych kursów, wielkość i komfort autobusów, którymi kursy są
wykonywane. Wielkość realizowanych zadań przewozowych pokazano na
podstawie liczby przewiezionych pasażerów ogółem oraz z podziałem na
korzystających z linii aglomeracyjnych wyłącznie na terenie miasta, przejeżdżających
do strefy podmiejskiej i wyłącznie na terenie gmin, a także
wielkości wykonanej pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach
i wozogodzinach. Przedstawiono wybrane wskaźniki charakteryzujące
przewozy jak: średnia odległość przejazdu pasażerów, prędkość komunikacyjna
czy wskaźnik produktywności linii. Omówiono również rozkład
popytu na przewozy w kolejnych godzinach doby. Wszystkie analizy
przeprowadzono dla każdego typu dnia tygodnia (dnia roboczego, soboty
i niedzieli). Jednocześnie dokonano porównań do stanu i wielkości zadań
przewozowych obserwowanych w 2009 roku.
Passenger transport services in Cracow suburban area
have been and still are very significant not only for Cracow residents
but for people working or living in suburban area. Currently,
the competences of public transport organizer within this area,
according to agreements between city and every commune/municipality,
belong to the municipal company (ZIKiT). Such solution
is very functional and helps to integrate communication in
the area while municipalities (gminy) are jointly responsible financially
for the volume and framework of offered services. The
organization of transport services in suburban area and number of
transport lines providing services for inhabitants of all communes
(gminy) has been presented in the article. The transportation offer
has been characterized in terms of first bus stops, where lines start
their running, number of rides, size and comfort of buses operating
on lines. The volume of transportation work has been defined
on the base of the total number of conveyed passengers as well as
with reference to shares of passengers travelling only within area
of the city, transferring to communes/municipalities or travelling
only within area of communes. Characteristics includes also volume
of exploitation work expressed in vehicle-kilometers and vehicle-
hours. There were also presented coefficients characterizing
transport services such as: average distance of passenger’s travel,
average speed and coefficient of line productivity. Distribution of
number of passengers in day hours has been discussed. All mentioned
above analyses have been carried out for all types of weekdays
(a typical working day, Saturday, Sunday). Additionally comparisons
between current state and values of public transport services
observed in 2009 have been made.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00