Relacje pomiędzy planowaniem rozwoju struktury zabudowy miasta a systemem transportowym na przykładzie Krakowa Relations between planning of the citys buildings structure development and the transport system based on the example of Krakow
Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny rozwój
miast ma bardzo silny wpływ na funkcjonalność układu drogowo-ulicznego.
Powstawanie nowych osiedli mieszkaniowych, wielkopowierzchniowych
obiektów handlowo-usługowych czy hal produkcyjnych jest
znaczącym generatorem ruchu mającym bardzo silny wpływ na zmiany,
zarówno w funkcjonowaniu układu ulicznego, jak i systemu transportu
zbiorowego. Działania miasta na rzecz rozwoju tych systemów powinny
być ściśle związane z planowaniem struktury funkcjonalno-przestrzennej
miasta. Jednym z najbardziej efektywnych środków transportu
zbiorowego jest transport szynowy, w większości niezależny od ruchu
samochodowego. Rozwijając ten system, należy jednocześnie skupić się
na odpowiednim zagospodarowaniu otoczenia jego przystanków pod
kątem funkcji użytkowania terenu i jego intensywności, co zapewni wysoki
potencjał pasażerski. Niniejszy artykuł jest rezultatem projektu
„Model przestrzennej struktury Krakowa. Perspektywa planistyczna”,
opracowanego na zlecenie Biura Planowania Przestrzennego Urzędu
Miasta Krakowa [1], którego autorka niniejszego artykułu była współautorką.
The dynamic growth of cities, which have been observing
for last years, has an significant impact of the road network function.
New traffic generators such as housing estates, commercial or
industry developments, have visible impact on the street network
traffic and public transport condition. Activities of the city devoted
for the development of transport systems, should be focused on the
planning of the function-spatial city structure. One of the most
effective public transport means is track transport (rail, tram and
metro), where the development of land surrounding the track transport
stops and station, should be planned with the special care and
attention. Mainly this way we can ensure a high passenger potential
for those systems. This article is a result of the project “Spatial structure
model of Krakow. Planning perspective” for the Municipality
of Krakow freelance agreement, where the author of this article was
the member of authors group.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00