W artykule przedstawiono koncepcję rozwoju portów
lotniczych i ich okolic zwaną Airport City. Rozwój infrastruktury lotniskowej
oraz okolic lotnisk jest w obecnych czasach światowym trendem
jako konsekwencja stale rosnącego ruchu lotniczego na świecie.
W Polsce również trend rozbudowy rejonów lotnisk zgodnie z koncepcją
Airport City jest zauważalny. W artykule opisano przyczyny, które
warunkują rozwój portów lotniczych. Omówione zostały funkcjonujące
na świecie przykłady: Portu Lotniczego w Hongkongu określanego
mianem Aerotropolis, a także mniejszego obiektu – europejskiego
Portu Lotniczego we Frankfurcie nazywanego Airport City. Autorzy
podjęli również dyskusję o szansach i zagrożeniach rozwoju takiego
trendu w Polsce. Omówione zostały plany i działania podjęte w celu
stworzenia Airport City w sąsiedztwie Lotniska Chopina w Warszawie,
Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice oraz Lotniska
im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Analiza zagranicznych, jak i polskich
przykładów portów lotniczych tworzących kompleksy Airport City lub
aspirujących do nich wykazała, iż zjawisko to jest pod każdym względem
korzystne. Z punktu widzenia portu lotniczego lokalizacja obiektów
biurowych, magazynowych, handlowych i hotelowych przyczynia
się do większej liczby pasażerów, a co za tym idzie – do rozbudowy
portu. Z punktu widzenia przedsiębiorców lokalizacja swoich siedzib
w bliskim sąsiedztwie portu lotniczego ułatwia kontakty biznesowe
z kontrahentami z zagranicy, jest korzystna cenowo, a także umożliwia
dostęp do szeroko rozwiniętej infrastruktury transportowej, w tym kolejowej,
drogowej, a w niektórych przypadkach również morskiej.
This paper presents the concept of the development
of airports and their surround ing areas called Airport City.
Development of airport infrastructure and neighborhood is nowadays
a global trend as a consequence of the fast-growing air
traffic in the world. In Poland, the trend of airports development
according to the concept of Airport City is noticeable. The article
describes the causes that determine the development of airports.
Functioning of Hong Kong Airport as aerotropolis and Frankfurt
Airport City were discussed. The authors also discussed the opportunities
and risks of this trend development in Poland. Plans and
actions taken to create Airport City in Warsaw Chopin Airport,
Krakow- Balice International Airport and Lech Walesa Airport
were discussed. Analysis of foreign and Polish examples of airports
forming Airport Cities have been demonstrated as a beneficial
phenomenon in every way. From the airport’s point of view, the
location of offices, warehouses, retails and hotels contributes to
a larger number of passengers, and thus the expansion of the port.
From a business perspective, the location of its headquarters close
to the airport facilitates business contacts, is cost-effective and
provides access to a well-developed transport infrastructure, including
rail, road, and in some cases the sea.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00