Artykuł dotyczy zmian stanu infrastruktury kolejowej
w województwie łódzkim w latach 1990–2015. Stan infrastruktury
kolejowej jest zasadniczym czynnikiem wpływającym na jakość usług
świadczonych przez przewoźników pasażerskich i towarowych. Z ruchowego
oraz handlowego punktu widzenia największe znaczenie mają
te kryteria oceny, które wiążą stan infrastruktury z warunkami jej eksploatacji.
Spośród tych wskaźników za najważniejsze uznano grupy
kryteriów związanych z prędkościami maksymalnymi, ograniczeniami
prędkości oraz dopuszczalnym naciskiem osi. W artykule przedstawiono
ewolucję tych wskaźników w analizowanym okresie. Poszczególne
wskaźniki obrazują, że infrastruktura kolejowa na terenie województwa
łódzkiego ulegała w okresie od 1990 roku systematycznej degradacji,
której najbardziej odczuwalnymi przejawami były zmniejszanie
prędkości maksymalnych i rosnąca liczba stałych ograniczeń prędkości
na wielu ważnych odcinkach linii. Widoczny efekt poprawy przyniosło
w ostatnich kilku latach zrealizowanie inwestycji modernizacyjnych
i rewitalizacyjnych, zarówno liniowych, jak i punktowych (dotyczących
w szczególności rozjazdów oraz przejazdów w poziomie szyn),
a także zwiększenie zakresu robót remontowych i utrzymaniowych.
Praktycznym efektem eksploatacyjnym stanu infrastruktury są czasy
przejazdu osiągane na poszczególnych odcinkach sieci. Przedstawiona
została ewolucja tych czasów dla głównych połączeń o charakterze regionalnym.
This article refers to changes in the state of railway infrastructure
in the Łódź voivodship in the years 1990–2015. The
state of railway infrastructure is an essential factor influencing the
quality of services provided by passenger and freight carriers. From
the operational and commercial point of view, the assessment criteria
that bind the condition of the infrastructure to the conditions
of its use are of utmost importance. Out of these indicators, groups
of criteria related to maximum speeds, speed limits and acceptable
axle load have been considered as the most important. The article
presents the evolution of these indicators in the analyzed period.
Particular indicators prove that since 1990 the railway infrastructure
in the Łódź voivodeship has been systematically degrading. The
most noticeable has been the reduction of maximum speeds and the
increasing number of fixed speed limits on many important sections
of the line. The visible improvement has been caused by modernization
and revitalization investments, both linear and point-of-sale
(in particular crossings and level crossings), as well as an increase in
repair and maintenance works.
Practical exploitation effect of the infrastructure’s condition is the
passage time achieved on particular sections of the network. The
evolution of these times has been presented for major regional links.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00