Węzły przesiadkowe przyjazne pasażerom są kluczowym
elementem nowoczesnego systemu transportu publicznego. Dotychczas
brak było metody oceny wygody, funkcjonalności i jakości takich węzłów.
Artykuł przedstawia założenia, rozwój i przykłady zastosowania proponowanej
metodyki oceny wskaźnikowej węzłów przesiadkowych transportu
publicznego (AMPTI). Metodyka opiera się na 14 wskaźnikach ilościowych
i może być stosowana do oceny zarówno węzłów istniejących, jak
i projektowanych. Wskaźniki dotyczą takich aspektów charakterystyki
węzła jak: integracja przestrzenna (zwartość), łatwość orientacji (czytelność),
jakość infrastruktury podstawowej, dostępność dla osób starszych
i niepełnosprawnych, bezpieczeństwo osobiste, bezpieczeństwo w ruchu,
informacja pasażerska oraz wyposażenie dodatkowe. Podstawowym narzędziem
zbierania danych przy stosowaniu AMPTI jest audyt węzła,
który pozwala na ocenę takich elementów węzła jak: perony przystankowe,
chodniki, przejścia przez jezdnie i schody. Dodatkowym zalecanym
badaniem jest pomiar ruchu i badania ankietowe pasażerów transportu
publicznego w celu wyznaczenia wielkości ruchu pasażerskiego i macierzy
przesiadek oraz uzyskania opinii użytkowników węzła. Badania i ocena
10 węzłów przesiadkowych w Warszawie wykonane w 2011 roku wykazały
wiele mankamentów: słabą integrację przestrzenną, niską jakość
infrastruktury peronów, niski poziom dostępności dla niepełnosprawnych
oraz informacji dla pasażerów. Zastosowanie metodyki oceny pozwala na
wskazanie tych elementów, które należy poprawić w pierwszej kolejności,
aby zwiększyć dostępność i atrakcyjność transportu publicznego na
danym obszarze.
Passenger-friendly public transport interchanges are key
elements of modern transport systems. Yet there are no methods for
assessing the quality of such interchanges. The paper presents development
and application of the proposed Assessment Methodology
for Public Transport Interchanges (AMPTI). The method is based on
14 quantitative indicators and can be used to evaluate both existing
and proposed interchanges. The indicators cover such characteristics
as: spatial integration, ease of orientation, quality of infrastructure,
accessibility for the disabled, personal security, traffic safety, passenger
information and additional facilities. When using AMPTI, the
basic tool of data collection is interchange audit which involves surveying
such elements as platforms, footpaths, pedestrian crossings
and stairs. In addition, passenger surveys should be conducted to
determine passenger volumes, transfer matrix and user opinions.
Survey and assessment of 10 public transport interchanges conducted
in Warsaw have shown several shortcomings: poor spatial integration,
low quality of platform infrastructure, lack of accessibility and
poor passenger information. Application of the methodology allows
to point out those interchange elements which should be improved
first in order to increase accessibility and attractiveness of the public
transport system.
Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies
Informacja
SZANOWNI CZYTELNICY!
UPRZEJMIE INFORMUJEMY, ŻE BIBLIOTEKA FUNKCJONUJE W NASTĘPUJĄCYCH GODZINACH:
Wypożyczalnia i Czytelnia Główna: poniedziałek – piątek od 9.00 do 19.00