Tytuł pozycji:
Reprezentatywne tradycje oceniania teorii metodologicznych
- Tytuł:
-
Reprezentatywne tradycje oceniania teorii metodologicznych
Towards an Appraisal of Methodological Theories: Some Representative Approaches
- Autorzy:
-
Hajduk, Zygmunt
- Powiązania:
-
https://bibliotekanauki.pl/articles/1918683.pdf
- Data publikacji:
-
2020-11-13
- Wydawca:
-
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II. Towarzystwo Naukowe KUL
- Źródło:
-
Roczniki Filozoficzne; 1995, 43, 3; 163-186
0035-7685
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
CC BY-NC-ND: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0
- Dostawca treści:
-
Biblioteka Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
There are three kinds of scientific level. First level contains the historical sequences of substantive scientific theories that have been proposed concerning each domain of phenomena. Second-order traditions (level II) comprise theories of scientific method or methodologies of science. Third-order traditions or meta-methodologies (level III) comprise one or more distinct rules or principles for adjudicating between rival level II methodologies. In our paper we are concerned with three types of meta-methodology: Popper's, Lakatos' and Laudan's. These three kinds of meta-methodological theories are in various perspectives discussed. These perspectives can be reduced in principle to fact-value perspective. For this one relevant is the relation between philosophy of science and other (the so called humanistic) metasciences.